Monday, January 30, 2012

Mumbai : Dari Mata dan Hati Wa Ini

Aritu citer pasal bangunan di Bombay...Nih citer plak tentang manusia dok di Mumbai...
Entry kali nih ada nilai-nilai murni yang bakal diketengahkan (murni discovery???ishh...bukan daaa..)
Bertabahlah apabila membacanyer...(hehehe)

Dah separuh makan baru teringat nak ambik gambo...


Ayam tandoori berlauk kan nasik (beras panjang-panjang tau..kenyang....)
Yang tengah tuh lauk amende ntah ..siap ada letak keju....
Tapi sedap plak tuh...pelik aaa...(nak pelik ape..dah memang ko lapar masa tuh..)


permandangan mengadap Lautan Hindi 

Hari Ahad,
Hari untuk mereka bersantai...
Berjalan-jalan...





Sentiasa nampak orang sana sini
Almaklumlah ..kepadatan penduduk yang tinggi...
Wa pernah tanya gaji Engineer di opis wa 'tumpang' keje...
Bergaji RM800, tinggal 2 jam perjalanan jauhnya naik keretapi ke Mumbai sebab sewa bilik di Mumbai adalah RM600 (paling murah)..Apa nak makan kalau tinggal RM200??? Cercite...Tuh Engineer (lulusan Universiti tempatan)...kalau yang betul2 tiada kelulusan?
Padanla wa nampak masa opis nih buat pembaikpulihan, wa nampak 8 orang usung satu pintu cermin, yang sebenarnya boleh diangkut 2 orang sahaja...
Pabila masuk pejabat itu, mereka berkaki ayam..sapa pakai selipar, dimarah suruh letak luar.
Manakala kami bebas kuar masuk tanpa perlu buka kasut.
Melihat itu, wa rasa...perbezaan kasta disini amat la ketara...
Kadang-kadang wa boleh rasakan ...dendam, dengki, hasad, sume leh bersarang di hati mereka...
Tapi itulah budaya mereka...
Wa hanya dapat melihat...dan...muhasabah diri sekali lagi...


Wa nampak sekeluarga ini
Duduk tepi jalan
Tiada TV, PC, Radio maupun Astro.
Wa pasti inilah kampung halaman mereka
dan lagi sekali...wa pikir diri wa...


Mereka sedang meminta sesuatu dari wa

 Kanak-kanak yang bermain tepi jalan
Tiada padang permainan
Tiada PSP3, Ipad maupun Bola PingPong
Mereka sempat tadah tangan tapi
wa berada di dalam kereta selang 3 buah dari mereka
dan mata mereka tak berkelip melihat wa....
walaupun tak dapat apa yang mereka pinta dari wa
tapi
sempat lambai dan senyum...
aduiii....wa rasa......macam .......
(...sampai sekarang kalau wa nengok gambar nih...hati wa sayu....)



Sebuah lagi keluarga
mandi di situ, basuh baju di situ
tido di situ, makan di situ...
dan wa dok hotel pun dah macam-macam wa mengeluh
aircon tak sejuk
TV tak terang 
Sabun tak cukup
Ada lipas bawah katil
malahan sibuk mengomen
Pintu bilik bila tutup bunyi bising....
mmmmm....
  


Sungai di tengah-tengah bandar Mumbai...
Bagi wa, dah macam tak bernyawa dah sungai nih...
Bukan warna teh susu..dah jadi warna kopi O...
Ni la akibatnyer kalau tak nak jaga sungai...
Oleh itu, cintailah sunga kita...pesanan kemasyarakatan ini dibawa oleh ...Perbadanan Kemajuan Negeri ...



Kaya tak wa?
Banyak nih wa bawak ke sini...
Separuh ini adalah duit bayar hotel.
Separuh dari separuh adalah untuk makan
dan
baki separuh adalah untuk ...errr...shopping...
heheh...
Wa selalu balik bilik hotel...dok kira duit
Wa konfius dengan matawang mereka....
Dok congak-congak..dok tekan-tekan kalkulator...
Pesal wa macam anak jutawan aje...
Ish..tak gemo la berperasaan dan berperasan camnih...
ish..ish....



Sapa kata orang India tak tau Malaysia ada apa...
  Kan,
Orang Malaysia suka shopping (termasuk wa ker? ala..wa shopping lite-lite aje tau...manade sakan pun..)
Siap ajak Orang Mumbai datang ...



Ini kain sari
Bukan wa yang beli sume
Wa tengok aje



tengok camera kompak wa yang comel itu..hehe

Sambil tangkap gambar sendiri
Bukti wa dah sampai kedai kain sari
Hampir sume jenis kain sari ditebar depan wa
Nyaris
Wa tak disuruh lilit kain sari itu kat badan wa...
Kompom
Wa nampak cam nangka masak....
Tak pun nangka busuk...



Hujung-hujung, nih aje wa beli.
Satu untuk wa.
Yang lain wa belikan untuk opismate wa (yang mana pesan dengan duit ...yang mana pesan gitu-gitu...wa pun ber'gitu-gitu' balik pada mereka...hahaha..kejam? Kejam lagi kalau pesan tapi bila dah belikan, tak mo plak hambek dan bayar....tuh lagi sakit hati tau...tobat tak nak belikan lagi...cissss...)



ramainyerrrrr manusia......

Begitu la keadaan manusia di mukabumi Mumbai ini
Yang kaya...amat la kaya...
Yang miskin..ternyata miskin daif sekali



wa di stesen loji air

Wa sedar
Dunia ini adalah sementara
Sementara kita diberi peluang bernafas...
Peluang melihat negara orang ...
Peluang muhasabahkan diri..
Silalah rebut peluang itu...
Balik dari Mumbai...wa termenung memikirkan diri nih yang sebenarnyer lebih bertuah dari mereka di Mumbai...terus tukar perangai jadi cam ciri-ciri Ustazah Pilihan tau...
hehe..
But again, bersyukur dengan apa yang kita ada....
Maka tamatla entry 'flashback 2009' wa di India...
Semoga kumpulan anak muda itu gigh dan cekal menanti hari ke India...(tapi derang pegi tempat lagi cantikkk..Taj Mahal tuh....waaa....wa dapat tengok Hotel nama Taj Mahal pun..dah kagum semacam...huhu)



22 comments:

Janggel said...

First!!!!

Janggel said...

Wow banyaknya sari!!!!! Terasa macam nak pakai sari sambil guling2 buat gebor!

Janggel said...

Saya lagi??? no 3?????

Janggel said...

Akak bestnya keje cam akak....nak g india free je.....huhuhuhuh siap bleh soping2 lagi.

saya dapat g korea tapi tak diberi masa untuk soping, masa tuk makan je banyak hahahahhaa.

Ely Hasrul said...

cisss baru nk dpt tmpt no 1 alih2 no 5? kejam sungguh janggel nih

Ely Hasrul said...

ciri2 murni dlm entry ini adalah lets save the environment..

Ely Hasrul said...

insaf gile tgk kehidupan dorg nih.. kat sini duit kadang sami main tabur2 aje.. (maksud duit syiling satu sen, 5sen atau sepuloh sen.. tu pon dh jerit suh kutip.. apetah lagik kalu 10hengget nk kena libas la kan..hahaha)

fatt said...

gulp...terkesima sy tgk wajah2 mumbai dr lensa kamera akak...klu sy tgk sorg2 sambil jalan sorg2 alamatnya sy nanges kat situ la jgk..takpun pening sbb takleh nak tlg. org kata kalau bagi kat 1 org nti 10 mari. betoi ke kak? serba salahhnya..kan bagus kalau sy kaya cam Donald Trump..bleh sy jadi Sivaji The Boss...huhuhu~

bdk2 @ John said...

gigih si janggel bangun 3am semata2 nk komen entry kak anash yg first! ceit! hahaha...

insafnye tgk kehidupan dorang ni...hrp2 kita dijauhkan dr perkara2 seperti ini. insyaALLAH...

papepun bak kata kak ely, let;s save our environment

Lily Riani said...

awal korang tak tito secara berjemaah.... pakat dok tunggu blog ke. ish... ok! nak solat subuh?

Uncle Lee said...

Hi Anash, wow! You in Mumbai? Lucky you.
This one country I have not visited.
But not really on my radar.

Nice pics as well very sobering too, seeing the untidy places and the poor.
I guess you enjoying the delicious foods there too.
Have fun, Keep well.
Lee.

masMZ said...

Kak Anash,

Diorang mandi n basuh kain kat lopak tepi jalan tu ker??? Gambo akak kecik! Tak nampak!

Masa jenjalan kat sini, mesti tacin gilerkan.... ni larr namanya perjalanan penginsofan diri....

Anash said...

Janggel,
iye first..

janggel,
beli sari bukan utk buat gebor...

Janggel,
haish?? dia lagik?

Janggel,
Abistuh..aritu gi korea bukan opis anta ker??? pree gak kan?
hehe.(apa ke best keje akak yg kena marah selang sehari??)

Ely,
ntahnyer..sume 1-4 dibolot oleh Janggel..sah..dia dah baik dari demam...

Ely,
let's save our enviroment...(sapa punya ayat ini..)

Ely,
seposen, lima sen..duit gak tuh ..
kutippp....
nengok derang miskin..buat kita sedar diri...

Anash said...

Fatt,
betul tuh, sorang mintak dan dapat, mari lagi 9 yang lain...
suspen gak...
tak yah kaya cam Donald Trump..karang masalah lain yang datang ..."the risk come with a price"...so, bersyukur le apa yang kita ada nih...(sambil goyang2 tabung arnab ..pesal ringan??)

John,
jeles le tuuu tak dpt no 1,2,3 dan 4..hahah.
ok..ok..time blog nih akak belum betulkan...

Lily,
get your point already...the time in this blog need a major rectification...heheh

Anash said...

Uncle Lee,
Not expected to be the choosen one to be there..but job concerning...need to do..and yes..came back from that trip change the way I see things in different angle...
HAppy birthday uncle lee!!!

MasmZ,
yeap..deme mandi/basuh baju tepi jalan..pagi2 ada lori air datang bagi air..so, derang susun tong/baldi/cawan(?..opss) untuk tadah air tuh..
Gambar kecik sebab tak sangggup nak besarkan suasana sedih ...
Betul..akak dok tengok life derang di sini..memang susah..akak bagi magie free sebungkus pun ...diaorang punya senyumm...sampai dok tabik2 & tunduk2 kat akak sampai akak letih nengok...

BlueEwoke said...

Ok nk pegi Mumbai gak la..menyesal betul tak beli tiket murah ari tu, dah berpuluh kali cawan ajak pegi mumbai, tapi saya pelekeh kan dia, sekarang AAX dah tak pegi dah..huhuhu rugi..

Memang boleh muhasabah diri kalau pegi India ni..

bErrY sTraWbErRy said...

kadang2 bile tgk orang ssh, takde rumah... tak tau nak salahkan sape...

salah mereka sendiri yg tak berusaha, ir salah kerajaan yg x stabil, terlalu banyak penyelewngan nak kayakan diri sendiri sampai nasib rakyat tak terbela...

i'm kinda worried about malaysia...

Anash said...

Na,
Nama terpilih jadi buruh di India..
so rela kan sahaja...
namun ke sana sesaja..tak kott...
TQ bos sebab anta rasa perit bekerja di negara orang...

Ana,
Tingginyer pemikiran ana nih...
takut akak baca...
Memang tuh sume belaku sana sini..
negara maju pun ada gak yang tak stabilnyer..
Pepepun..jauh perjalanan..luas pengetahuan, luas juga pemikiran..

bErrY sTraWbErRy said...

kak koko,
ana sambung study amik degree antropologi sosiologi + basic economy + basic politic...

sbb 2 la fikir..

hahahah...

DrSinga said...

berdiri berderet kencing tepi jalan ado??

MasZuber said...

OMG,

an eye opener.. betape kite bertuah duduk di muka bumi malaysia nie..

Anash said...

Ana,
humak aiii...
belajar lagi..rajin lerr!!
good for you..keep busy eh?

DrSinga,
ade..ade..tapi tak sanggup snap..hahah

MasZuber,
kan? betapa betuahnyer bumi malaya ini sebenarnyer...