Wednesday, July 10, 2013

Wa pergi Melaka-StJohn&SanPedro

sebelum apa-apa terjadi...
wa nak nasihatkan pada semua pembaca blog ini
kalau tak kuat Iman Posa...
jangan baca entry nih waktu siang
baca pas solat trawih ker...
pas ngaji ker...
baru afdal
hehe..
ok
wa merapu...
nah..hambek nih gambo makanan


Lontong Datuk Keramat Mall.
best ok!
kan dah kata.....
kalau Iman Posa Nipis..sila la toksah baca dulu entry ini
(kikikiiiiii...)

eh eh...
.nih BUKAN entry menu ramadhan ...
nih kisah wa cuti balik kampung kat Melaka nuuu...
(sambil moncongkan molot yang tak berapa nak gebu)

Pada 29 June 2013
Wa cadang nak balik kampung
tapi sebelum itu 
wa dan geng se-aliran-sesamajeniskerja-senada-seirama
telah ke sini untuk bersarapan bersama
kat mana Datuk Keramat Mall?
..sebelah stesen Putra Datuk Keramat, 
Belakang Petron Station
sapa tau Pakcik Ismail Satay...
haaa...dah dekat sangat le tempatnyer


tu kedainya
ramai...orang beratur
tanda aras memang sedap lontong disajikan
apa? tak suka lontong?
ada nasik lemak berlauk...


kami borak dan mengumpat (keji tak ?) dan borak dan gelak dan  macam-macamlah
perlakuan kami yang senonoh dipandang oleh orang awam sekitar kami
sedar tak sedar..wa kena mintak diri sebab memang nak balik kampung
so..wa pun mintak diri wa...takkan nak mintak diri akak yang jual lontong tuh?
(sopannyer..anak sapa nih???)
ayat tadi agak mengelirukan...sila abai
dah wa dok roger-roger mak kata wa on-the-way
dan seiringan itu juga wa diroger-rojer oleh blogger tersohor sehari sebelum
yang beliau diajak oleh pihak pengurusan hotel di Melaka
untuk buat review hotel baru buka 
lahaiiiii..... 
(untungla...dikenali ramai blogger itu..sapa ntah???)...
Setibanya wa di Melaka,
wa singgah rumah jab, salam mak..dan terus keluar membawa mereka nengok 
bandar Melaka yang comei nih
First Stop : Bukit St John
BUKAN St Paul kat Bandar Hilir


kecik je kubu nih
katanya untuk pertahanan bahagian selatan melaka 
dari serangan....serangan...err...Portugis? Belanda? Omputih?  
ish...lupa lah!!!
pepandai la korang gugel kat intenet..

dari atas bukit nih nampak bekas penjara Melaka...
yang berbumbung merah tuh
sekarang penjara Melaka dok kat Sungai Udang...
(agaknyer..)

sebelum terbinanya balai polis bangunan biru putih yang besar itu,
ada 2 blok pangsa polis setinggi 10 tingkat
wa dapat merasa naik pangsa polis tu zaman sekolah rendah
sebab kawan sekolah dok situ
(bapak dia kije polis...)
tak leh bayangkan camneh deme kontrol nak roboh bangunan tinggi 
kiri kanan dah la dekat dengan jalan raya dan bangunan....
ish..ish..
wa balik melaka dah la jarang-jarang...
bila lalu sini...
wa tanya mak..
"aik? mana hilang blok bangunan dua ketul kat sini, mak?"
"ade...mak sorok bawah lemari..cuba nengok bila ko sampai rumah..."
*cishhh...*
(nota:perbualan itu tidak dirakam bagi mengelakan pertelingkahan akan datang..hehe)


dan tuuu..pokok saga
hehe
ok
jom kita ke tempat seterusnya 

turun dari bukit ini
kami terjah next pit stop...

Lisbon, Portugal.
(ala..nak tipu tak jadi..ade plak tulis 'selamat datang')
ada apa di sini?


kapal berhias
ada pesta San Pedro
wa tak pasti untuk apa
tapi macam upacara keagamaan nampaknyer
tiap-tiap tahun wa nampak kapal nih deme hias
pastu letak atas darat


bangunan baru yang cacatkan gambar ini...
sumenyer ditambak...
dah jadi jauh plak laut


bangunan Lim Kok Wing Hotel
pun dibina atas tanah tambak
dulu...wa selalu lepak sini hambek hangin laut
sementara nak tunggu aktiviti petang
kalau wa tak balik rumah la...
ehh...pehal wa dok sini??


sebab sekolah lama wa terletak di Perkampungan Portugis
hheheheheh
international tak wa???
(kedengaran bunyi pijat di tilam...)


garaj beskal ini telah menyaksikan 
wa park beskal merah wa yang ada bakul kat depan
sesekali sangkut baju hujan di pedal beskal bila musim hujan tiba
(air laut paling banyak melimpah naik ke padang dibandingkan dengan air hujan bila musim hujan tiba)
padan la beskal wa cepat berkarat..kena air laut...


sekolah menengah dari tingkatan 1 hingga 3 aje
sebab pastu wa kena buang sekolah pegi sekolah lain
sedih juga nak pisah dengan member
yang kenal sejak darjah 1, ada juga sejak tadika lagi dah kenal
*thanks to SoMe...lost friends can be connected*


dapat sekolah sebelah nama jalan omputih
dah macam dok oversea 
...jadilaaaaa...


lapar?
kami ke next pit stop.

Sungai Duyung, Melaka
ikan bakar kita merasa
tak sah kalau tak pekena

*cak ponggg..cak ponggg...*


kami tiba lewat petang
ramainyer umat
mujur ada lagi tempat kosong

permandangan dari tempat makan kami
menu?
sila tutup mata
kalau baca entry waktu siang


sotong celup tepung, sayur kailan ikan masin, ikan 3 rasa, tahu bakar,
air 2 jug ie kelapa dan tebu
verdict-sedap
harga-mahal (wa yakin tokey salah kira)
Dah kenyang kan kawan-kawan?
balik hotel wa anta mereka
dan wa gigih kembali ke Perkampungan Portugis itu 


sebab?
wa nak jumpa kawan sekolah lama...


mak mertuanya dok sini
sambil wa tunggu depan sekolah, wa nengok keadaan sekitar
bising dengan lagu
dengan orang datang dan pergi



"haiiiiiii!!!"
kawan wa melompat depan wa....
terkejut wa jadinyer...
hahahaha....
"it's seem 25 years  we never met each other"
"sysss...dont talk too loud..my daughter can hear you..and that number make me feel old.."
heheheheh
yea right...
wa berborak lebih kurang sahaja sebab bising
dan dia pula kena  ikut keluarga berkumpul sama...
"see you in Shah Alam..ok? Dinner perhaps?"
ok..wa balas.
dan wa balik ke rumah...
dan esoknya apakah aktiviti wa bersama mereka?


ini bakal wa nampak
dan juga

homestay ini wa nampak dari tepi Sungai Melaka


laluan nih sedikit sebanyak mengimbau zaman kanak-kanak / remaja wa
iya...wa tersenyum pabila lalu bawah jambatan nih


dan juga kami ke sini
mana? 
tunggu entry seterusnya...
(sebab posa, entry buat pendek pendek aje...bole,kan?)

tak kira apa sahaja rezeki depan mata anda
semasa keseorangan


atau semewah ini
bersama-sama kawan-kawan
takala azan magrib berkumandang..ucaplah syukur terhadap rezeki yang diberi olehNya
doa banyak-banyak
doa yang baik-baik


amacam...
entry berbaur stok ustazah tak kali nih?
heheheheh

13 comments:

jarimanis said...

sedapnya lontong..uikss..ko puasa lah JM

Dr Singa said...

orang melaka.. belah mak kita panggil Bukit Senjuang

kita [?] suka jawapan mak awak [?]
kekadang kita pun jawap macam tu bila kita rasa malasnya nak jawab soklan 'tak bermutu' gitu

salam ramadhan awak!! [?]

Janggel / Rain said...

Wow akak sepiking london ke ngan kawan akak???? Hebatnya.. terasa mat saleh disitu.. hehehe.

Mohon ikan masak tiga rasa.

Biqque said...

ur mom rawks! kita dah ada ahli plg muda, tanak join ke jadi ahli plg veteran? hehehehe!

Emy Tak Kecik said...

kecuq ayaq liuqqqq tgk lontong...

selamat berpuasa ustajah hehe

masMZ KaKiJaLaN said...

huwarkhhhhhhh hadeiiii macam nak terjegil biji mata nih... tadi nengok si henry retis pu letak makanan2 sedap masa kat guilin ritu.... akak pun sama letak gambo makanan??? Huh! Kbai.....

Nyampassss tak dapat nak hikut ritu... ambe pasrah dan redho menerima ketentuan Ilahi... (gitewww ayat dalam puasa kannn....)

SheLa^^ZuL said...

baru adik tau dh byk berubah kat kg portugis tuh..hihi...
teringat plak kat tadika perpaduan yg mengajar adik ABC 123..entah ada lagi,entah takde tadika tuh...huhuhu..

entry yang sungguh dekat dihati dan minda adik..hihi

Dinas Aldi said...

Nasib baik akak tak tergoda tengok makanan2 tu suma walaupun akak memang suka lontong *tarik bijik mata yg melekat kuat kat gambaq tu*

Syok eh dapat jumpa kawan lama. Melaka pun sama macam Penang jugak, banyak jalan nama omputeh, kadang2 ditimpa perasaan minahsalehcelup gitu, kehkeh..

mrs.smile said...

uiks nasib baik tengok sekarang lontong tu..itu pun kecur air liur mengoda sungguh lontong itu!!

Anash said...

jarimanis,

kan akak dah pesan...
ish
lenkali baca waktu malam ...


Dr Singa,
betul..bukit senjuang
bunyi hampir ke st john,kan?

tu jawapan malas nak layan wa..
hahah..

salam ramadhan jugak!!


Janggel,
iya..dengan deme la akak belajar speaking landen...kena praktis..kata nak pegi landen lagi???
hahah...
ikan 3 rasa? (beli sendiri)

Anash said...

Biqque,
hahah
itu kalau diusulkan...
dan dan tu la suruh cari begpek...
heheh...

emy tak kecik,
iya murid-murid..selamat berpuasa.
jgn ponteng posa tau!!!
kan dah bagitau...lontong tuh mengiurkan...


masMZ,
dah ad-hoc plan
retis tuh dpt review short notice plak
akak memang balik kpg..
lenkali ...eh?
(mkn lontong dlm mimpi)

Anash said...

Biqque,
hahah
itu kalau diusulkan...
dan dan tu la suruh cari begpek...
heheh...

emy tak kecik,
iya murid-murid..selamat berpuasa.
jgn ponteng posa tau!!!
kan dah bagitau...lontong tuh mengiurkan...


masMZ,
dah ad-hoc plan
retis tuh dpt review short notice plak
akak memang balik kpg..
lenkali ...eh?
(mkn lontong dlm mimpi)

Anash said...

shelazul,
akak tak perasan adalagi ke tak tadika adik menang jigsaw puzzle kat situ...
hehehe

kak dinas,
ha a Penang pun byk jalan omputih
ok la..bole feeling2 mat salleh (dengan idung penyek tak sedar diri)...

sudah..jgn tenung lelama lontong itu

mrs. smile
kalau tatahan
sila beli di pasar ramadhan ...

heheh