Wednesday, April 18, 2012

Melaka - Siri 2 (akhir) Naik Kenyang

Acara yang kami masuk adalah.......
.
.
.
.
.
lari dalam guni!!! dan
cari gula-gula dalam tepung
.
.
.

 sebenarnya cari makanan di tepi laut..
(laut???mmmm)
Lewat petang itu, kami ke Pernu, Restoran Nakhoda...dalam 30-45 minit perjalanan dari Bandar Hilir ( tertakluk kepada keadaan semasa trafik di jalanraya).


Berbanding di Jeram, Selangor...di sini agak santai. Tak ramai manusia dan makanan nyer cepat dihidang...
Udang nih memang sedap...kompom kena dengan tekak wa..



Ikan bakar pun sedap...
Ada lagi lauk lain yang kami merasa juga...
Selepas senak-perut-sbb-segala-mala-binatang-laut-di-usus-besar, maka kami mengambil tindakan sewajar untuk membuat acara bersenam iaitu.....


Berjalan malam di Kampung Morten
yea. Wa pertama kali jejak kaki di sini
hehehe...
(tu sebab wa dah tak hengat jalan menuju Kampung Morten..mujur kete Lily leh buat pusingan U ntah berapa kali..semata-mata nak ke sini...) 


Kalaulah wa bawak kamera...
Kalaulah...mesti gamba nih lagi cun...


Balik dari eksesais...
Kami balik tido...
Esok, naga belaan Janggel dan Danny di dalam perut 'mengaum' tak sudah-sudah ....sibuk ajak sarapan...


Melihat sekitar kawasan di Cafe Hotel .
"tuh ...Masjid Selat Melaka...." kata si Janggel (nih yang wa konfius..sapa sebenar orang Melaka???)
"Mana??? tak nampak pun?" Danny mencelah
" Mana?? mana???err... mana laut?" Lily bersuara (pehh..ayat bersuara...)
"di sana tuh..." wa jawab...dengan penuh yakin...
heheheheheeee.....



"yea...aku ada walkie talkie...bola satu ke bola due...bola tiga ke bola empat..aloo..alooo???"

Kami keluar dari Hotel. Menuju ke destinasi..yeaaa..yea.....
opss..
Menuju tempat makan (makan lagi????) di Klebang.
SeaQ.... apa ntah nama penuh dia...
Kan? wa suka tak-ingat-nama-tempat-makan-itu.
Tapi tang makan...nak aje?



Another dishes....based on baba-nyonya style.
Kali nih kami ode untuk merasa...bukan untuk melantak banyak-banyak....
Kenyang dari sarapan tadi masih terasa.


Terletak di atas Laut Selat Melaka,
Tempat nih mempunyai permandangan yang cantik

 kan?
Dah macam dok Pulau Andaman...
(Andaman tuh kat mana??? suka-suka aje nyebut...)


Sebuah Barge sedang hendak belabuh...



Selepas perut senak-lagi-ntah-2-hari-penuh-dgn-makanan-laut...kami ke Philea Spa & Resort
Terletak berhampiran Taman Rama-rama di Air Keroh, wa terkesima nengok banyak sungguh kayu kayan digunakan di sini.


wow...wa suka..
masuk dalam salah satu bilik ini.
Aroma bau kayu ...dan wa memang suka bau kayu...
(pelik ke wa ini???)


Kedudukan setiap unit adalah jauh-jauh...
Jangan risau...'kete kecik aka buggy' akan setia menanti mengangkut penginap hotel ini.

I really adore the old train rails that been re-cycled here.
Dulu wa ada tanam angan2 nak beli trak keretapi yang lama-lama, 
bukan nak buat resort
tapi nak letak kat rumah...susun buat lantai porch....
gile berangan tau!!!
tapi sekarang...rumah tuh pun wa tak terbela ....
huhu

trafik lite kaler?
Ini lobby resort itu.
Selepas kami jelajah nengok resort dan sambil berangan nak jadi kaya, kami pun balik ke KL.
Lily menghantar wa ke Alor Gajah sebab wa ada 2 hari lagi bercuti di kampung sendiri, manakala yang lain pasrah balik KL dan sambung kije pada esok harinya.

 Yea..kami cuma ber empat di Melaka

 Walaupun wa rasa amat tidak-teruja sebab wa tak bawak kamera pada ketika itu.
Namun...wa tak kesah lah...
Hp pun..hp leee...nasib baik gambar cantik
(wah! puji diri sendiri)

TQ for asking me to tag along to Melaka, dear friends.
Special thanks to Lily for all the treats and tricks..
Danny and Janggel for all the time spend...


even I know I'm the slo-mo creature....
but I have a 'royal-blood' in my vein....dont play-play huh!!!
banyak la ko punya kerabat...
hehe
Next citer? adaaaa...tunggu  ek?

9 comments:

masMZ said...

walllaaaaaa.... lama tak main first first! ahahahhaahha

cup First!!!!!

Gambar dari kamera canggih pun ok wat... janji kenangan tu ada :)

Kak Anash cepat aaa wat umah serupa cam yang berbau kayu kayan tu.... Nak mai nihhhhhh.....

Ely Hasrul said...

ehhh Garyy!!!! hahahaha.. comel!! mau ka satu ari kite pg bagan kat tg karang (before sekinchan) bli makanan laut & buat upacara ikan bakar sendiri?? tetiba tingin mkn fatty crab.. hishh binawe betol!

Janggel said...

wow baju kaler trafik lite!

Pasrah tengok gambar akak sungguh berseni dan bernyawa! Wow *tetibe

Nak makannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.

Jom balik.

BlueEwoke said...

Wow..kenyang nampaknye..rezeki rezeki!!!
nak makan jugak la..kbaiiii

Dinas Aldi said...

Wahhhh suka la tengok t-shirt I Shoot People tuh, hakhakhak!

Cantik tempat tu! Makan pulak, slurrrpppp!

Izuan Kunang-Kunang said...

Permandangan tepi pantai tu lawa!

Anash said...

MasMZ,
yea anda first to comment
kan..lama tak wat gitu
hehe
rumah kayu kayan?
Insurance MRTA mahal laa

Ely,
ibu selepas bersalin teringin macam2 , kan? bertabahlah...hahaha
kena roger2 yg lain tuh...

Janggel,
bernyawa?
nyawa2 ikan aje akak nengok gamba hp nih
malap...

na,
awat sume pakat nak maaakkkaannn aje?
(sambil tepuk perut kosong..)

Kak Dinas,
yeap..T Shirt tuh memang menarik .
Ada 2-3 kaler yang lain.
makan? memang yummy

Izuan,
wow!! orang jauh komen
teruja plak...
heheh
yes..sea view yang cantikkk...

DrSinga said...

dasar lupa daratan bila dah lama tinggal di kotaraya....!!

eh..
bangi lom taraf kotaraya la...

Anash said...

DrSinga
selalu lupa mana darat..
tapi kalau tanya mana laut..
haaaa,,kompom tau mana...
hehe
bangi? pekan je..
pekan ker?