Saturday, October 29, 2011

Siri 2 - Churchill Island and Philip Island (Bah 2)

Sambung entry yang lepas...
(err..pehal wa banyak sangat tenaga untuk updet blog kali nih? dah macam travelog le pulak.....)

Pas makan sekut (biskut) cicah air cekelat ..(pergerakan cicah sekut dalam air dibuat secara halus..ie..nengok keliling kalau mat & minah saleh tak nampak...baru wa cicah..kalau tak...wa belagak diva..sambil pegang mug...sambil merenung jauh ke laut....sesekali wat kerut-kerut dahi borak dengan kawan wa....*pandai belakon,kan?*)



pas makan tengahari dengan sekut, wa dan kawan ke Koala Santuary ......
Ate..kata datang Australia, wajib pi cari menatang nih...



suka betul dengan hutan nih...wa terasa macam power renjer...ehh silap......renjer hutan ....




kan?...alang-alang dah sampai...gambar diabadikan....


kekonon masa nih lu sorang aje dalam hutan .....


(nak berdiri kat situ pun suspen...suspen yang menatang menjalar tuh lalu....eeeiiiiuuuu...)



haa..cepat, cari Koala tuh.....tak nampak, kan? padahal ada .....




tuuuuu..(pabila di'zoom'kan...) boleh pulak tido kat hujung dahan????



ni sekor lagi ...tidddddddooooo aje keroje deme nih....




..kalau dah jumpa...wa akan jadi cam derang .... jadi juruphoto koala


kami dilarang membuat bising ..karang terganggu Koala nih nak tido...


(bila pikir, terre gak deme nih, leh tido tanpa menjatuhkan diri dari celah pokok...)



Balik dari Koala Santuary, kawan wa tunjuk nih....


terkejut...nih daun kering jenis apa plak?


bergerak????




hambek nih...


ulat belancas dari pokok gum....


jalan berkumpulan untuk mengelak dimakan burung...


wa punya le leka nengok menatang nih...sebab unik cara dema berjemaah jalan ...


yang belakang sekali akan panjat atas badan kawan lain menuju ke depan ...dan latihan (iye latihan ker??) nih berulang-ulang....seolah-olah macam daun kering 'terbang'....

Dan tetiba wa jadi penjaga ulat beluncas....


sebab takut ada orang terpijak .....




siap bagitau pelancong cina nih..jangan pijak weh...



..dan juga pelancong mat salleh ini jua....




Kami bertolak ke Jetty Cowe...ada apa?




Dah macam Taman Taiping ....wa amat suka pokok ni...cantikkkkkk...sukaaaa....




dah sampai...wa masih lagi dok snap gambar pokok....

Masa nih kawan wa kata "People is looking weirdly at you here..seem you are a big fan of the big trees....keep on taking pictures of the trees....heheh"

ala...deme dengki tak de kamera macam wa...tu le pasal agaknyer...

heheheh










tempat orang memancing....


ikan apa le yang derang dapat?


meh tengok....



pada masa wa baru sampai, mamat nih baru aje naikan ikan ini...


"wah ...ikan pari lee...besau nyerrrr" ..wa kata...


sume pandang wa....pelik...


opsss....(dalam ati...halamak..ikan pari , omputih kata apa eh???)


Sambil sengeh-sengeh wat muka blur....wa snap aje gambar ikan tuh...(hehe..dah termalu..)



Kata kawan wa, nih bukan ikan pari ...nih ikan jerung...sebab ada sirip di ekor kalau dilihat betul-betul...


(sampai la nih wa dok pening..ikan pari dalam omputih dipanggil apa ..eh?)


Pastu mamat yang tangkap ikan nih, campak balik ke laut..bukan nak buat lauk ikan jerung tiga rasa / masak kukus / goreng kicap......









dah..jom ke Nobbies plak....




Perjalanan ke Nobbies dah dekat Penguin Parade...but kita ke Nobbies dulu....


Ada ape?









Batu seketul tengah tu dipanggil Nobbies...ntah napa panggil Nobbies, wa tatau le..tak glamer kot kalau letak nama cam Neng, Nona, Nana, Nenas, Nila, Nenek, Nobita,....

Batu yang hujung belah kiri gambar nih tempat singa laut lepak....




Banyak tul burung camar laut....


tangan wa dah mula kebas....sejuk kena angin laut





Kawan wa bawak teropong...so, wa pun dapat le skodeng singa laut kat atas pulau batu tuh....


makooiiii..ramai betul ...er...banyak betul deme dok lepak, sambil tepuk-tepuk tangan kat pulau ...gembira sungguh nampaknyer....heheh...




"get lost!!Shoohhh!!..."


Semedang le kawan nih dok halau burung .....





Kami jalan walkway ini...




Tranlate ke bahasa Jawa Jerman : "Jangan panjat"






Dan akhirnya..malam yang wa nantikan...melihat Penguin balik rumah..

Sila lihat tahap sejuk yang bakal diterima.....


Penguin nih balik rumah dalam pukul 8 malam....jadinyer sapa-sapa nak tengok, sila berada di tempat platfom duduk mengadap laut ...dalam kul 7 malam. Tak boleh hambek gambar masa penguin tuh kuar dari laut....karang dia kecik hati langsung tak mo balik rumah....





Camtuh le keadaan nyer...selama 1 jam 15 minit tunggu, akhirnye timbul sekor..sekor dari laut...berkumpul...dalam 6 ekor...kejab-kejab ke pantai..pastu patah balik masuk laut...kendian ke pantai ...balik ke laut...


laaa...memain le pulak ...nak balik rumah..balik aje leeee penguin wehhh.....wa dah naik beku dok sini lebih 1 jam, ok?


pas 6 ekor selamat melintas depan kami, lalu lagi 3 ekor, then ...lalu lagi 4 ekor...


overall..tak sampai 50 ekor .....


tapi makhluk Allah nih memang comelll...tergedek-gedek lari atas pantai .....


Tak sia-sia membekukan diri nengok laut..memang pada mulanya wa dok pikir...berbaloi ke dok lelama sini???? dengan hujan, dengan sejuk , dengan tangan wa seluk masuk kepit kat ketiak wa...(sejukkkkkk...), tapi bila nengok menatang nih kuar dari laut depan mata sendiri....issshhh...nikmat dunia ....tak leh nak kata....they are adorable....


ok..nih BUKAN daging penguin ....


wa makan sotong celup tepung, udang celup tepung dan kentang goreng....


serius....selera wa patah tapi lapar punya pasal...telan aje....


mana ada cili sos??? bute-bute makan macam tuh tau!!!!


(dan rasa menyesal tak bawak sos MacD peket kecik..)


Kami tiba rumah pukul 10.00 mlm, berbincang untuk perjalanan esok...ke mana? tungguuuuuuuuuuuuuuu.....




































































4 comments:

Janggel said...

Hamboiiijhhhhhh unik betol la ulat beluncas tu! Pestaim tau wa tengok!.

Ehem ada statement "jeles ngan kemere " disituw! Ahaks....kemere baru kersssss?

Menarik! Tapi mana gambo anjing laut berjemaah?Mana gambo pengguin berjemaah?? Mana? Mana? Ala nak tenok yg real punya!

Koala tu mmg pemalas! Tapi bahaya kan, kuku dia tajam.

Anash said...

Janggel
kan? akak pun pestaim teruja nengok ulat tuh bergerak

kamera akak masih G12 mcm dolo2...

anjing laut jemaah tak leh ambek gambar sebab jauh beno
penguin pun tak leh ditangkap gambar nyer..karang merajuk
koala cute walaupun malas...macam akak juga...malas tapi cute...
hahahaahahahah

Janggel said...

ahaks....nanti nak bele la ulat gonggok berjemaah tu, cam kiut pulak hehe.

Anash said...

janggel
elok ko bela arnab ker, kambing ker, ada gak peedah eh..