Wednesday, May 29, 2013

Cuti Sekolah - Cameron Highland

apa?
tak nak melawat bangunan lama yang menyeramkan?
nak melawat tempat-tempat sejuk je?
ok.

Jom ke sini....


yea..kami ke sini
selepas terjah bangunan Kellie Castle di Perak
sebut Kameren Hailan aje
mesti teringat nih...

buah stoberi

aktiviti pertama kami
adalah mengutip dana memetik strawberry
di salah satu ladang komersial yang belambak tumbuh di sini
Katanya ... ada le...orang tuh..tak pernah sampai kameren
tak pernah petik stoberi
kiranya nih pengalaman pertama beliau
tak perlu sebut nama la sapa..kan???


sapa la agak-agaknyer tuh, eh???



dan juga pemandu pelancong kami pada kali ini
Janggel
sebab dia dah biasa sangat ulang alik datang kameren
(untungla..kampung halaman dekat-dekat kameren....)


masalahnyer seterusnya adalah
wa yang kena abiskan petik stoberi?
manakala mereka....????
(sila lihat gambo ini)
.
.
.
.

Bayaran masuk dan petik setengah kilo strawberry = RM25

nampak macam tak banyak yang besar -besar
tapi Alhamdullilah...
inilah hasilnya

dalam 31 bijik = 500 gram
jom, kita gerak
ke.....???

Brinchang...
mengikuti konvoi-jem-hoit-sebab-pasar-malam
hampir satu jam kot dalam kereta
wa bosan
Janggel bosan
John bosan
*sabar je la*

kami ke pasar malam itu
selepas mencari bilik hotel untuk bermalam
selepas beberapa hotel adalah full house
*buat lagi macam nih... tak book awal?*
kami akhirnya dapat bilik, yang kena menapak 4 tingkat naik atas
tiada lift
adeh

pasar malam yang berair-con?
ada stoberi celup cekelat?
iya
hanya di Pasar Malam Brinchang

(sebenarnya tak de la sejuk mana pun malam itu...walaupun selepas hujan...)

Esok?
kami ke?

sini...
bukan ke ladang teh...
tu boleh pegi selepas kami ke....

sini...
nak kemana??? dengan jalan yang bengkang bengkok
pada mulanya agak cuak
iye ke jalannyer macam nih Janggel ?
lain macam je???
mana orang lain?
spooky...tau
(ko tak de ayat lain? dari Kelli Castle sampai ke sini dok kata spooky...)

haa..
jumpa jugak orang naik beskal
kami teruskan perjalanan
dan akhirnya

sampai pun penghujung jalan
wah
moto besarrr
wahhh...
(bukan..kami bukan ke sini semata-mata nak tengok moto besar)

 
kami ke sini
naik ke menara tinjau
nak tinjau apa?

merasa sejuk
ala-ala macam di oversea gitu

kami panjat
melihat sekitar
tak nampak apa
sebab kabus
jom turun laa...


gayat?
masa turun, jangan pandang bawah..
sila turun gaya macam nih


gostan
ok
jom ke tempat seterusnya
iaitu hutan lumut?
mossy = flowerless plant = lumut
mana?

tuh...kat situ...
tidak jauh dari menara yang kami naik
kami naik kete ke sini


eerie?????
ini pandangan makro


ini pandangan micro

ini pandangan...sepi?

dan pandangan sisi?

jangan risau pacat
kerana kami tidak pijak tanah
ada pelantar di sediakan 
kami bergerak sampai sini.
Malas nak sambung lagi perjalanan pelantar ini
dah abis bergambo bagai
kami pun patah balik ke kereta

"koranggggg!!!!!..pandang sini..."


katanya di sini la lokasi Puteri Gunung Ledang
wa tak pasti betulkah?
rajin? sila google untuk dapatkan jawapan...eh?
Sebenarnya kami belum bersarapan
tapi dah ke menara tinjau
dan hutan lumut
dah ..jom..perut lapar nih...
untuk sarapan, kami ke....

sini

total damage : RM42.
Sume harga TIDAK TERMASUK kapkek purple tuh
*kapkek home-made tapau dari rumah*
kami makan secara berjemaah
dan anggap ini adalah BRUNCH kami
*BReakfast + LuNCH*
dah abis makan
dan
abis jenjalan kat kilang di Boh Teh Centre
kami ke sini pulak

RM 5/ pax
kami terjah jua


tempat nih akan menarik memori lama wa
dan mereka-mereka yang seusia dengan wa
ataupun yang lebih berusia dari wa
ayat seperti
 " eee...dulu ada nih"
or
"isshhh..teringat la.."
or
"mak aaiii...ada lagi rupanyer?"


contoh :
arwah atok wa ada almari nih
dan sebahagian botol dan gelas
pun wa pernah nampak

mereka pun wa macam pernah nampak
eh..eh...



pernah rasa cekelat dari kotak itu
pernah rasa air dari botol itu
pernah rasa biskut dari kotak itu

pernah makan nestum
milo
ovaltine
err..tu je


wa pernah ada tabung gajah
abang wa pernah ada tabung ayam
*enuf saying-you ARE OLSKOL person*
hahaahaha
sebenarnya memang banyak jugak la barang-barang lama
gamba lama
alat-alatan lama
yang dipamerkan di sini

dan kami akhiri lawatan 2 hari 1 malam kami yang ad-hoc ini
dengan   
singgah sini
konon-konon nak beli ubi manis dan jagung
tapi tak de le pulak
so, hambek gambar pokok ajela


ntah apa nama tempat nih
perjalanan kami pulang ke KL adalah melalui Tapah
untuk elak jem yang panjang jika melalui Simpang Pulai
*tahan je la pening sebelum tiba Tapah* 
(sapa nyer kampung kat Tapah tuh???)


mari makan stoberi
sebelum ianya rasa masam
pabila tiba di KL

MAKA tamat la sudah perjalanan kami ini
yang sempoi dan simple
tanpa plan yang beriya-iya 
dan budget yang terhad (nih utk wa la..-alahai..lum bayar utang kat John...)

Tiba KL jam 5petang
dan wa bergerak ke rumah kawan wa
untuk makan malam
yang sangat berkhasiat
iaitu 

tak nampak?
ok...
zoom out
(dah macam citer katun Dora-The -Explorer)


semuanya manis manis belaka
*pengsan semut*

begitu la cite ringkas wa ke Perak
dan 

ke Pahang

membelakangkan batu bata
mahupun

berlatarbelakangkan ladang pokok teh
(kata pegi kameroon... kameren hailan?)
wajib apa kena ada pokok teh,kan?


dan wa berada di antara dua benua sempadan negeri


thanks to them
again....
(lambai kuat-kuat)
.
.
.
.
.
next trip???

ade?
(itupun kalau ada orang mengajak..kalau tak de orang ajak..)
.
.
.
ko duduk dendiam, bole tak?

Sapa kata Malaysia nih boring bila bab nak bercuti?
sila jelajah ....


(eh...tiket ke NewYork murah le pulak weehhh!!!!!...)

opss..




19 comments:

Vam Lautner said...

ok....sila baling sebijik dua kat tingkat 7 esk...saya wajib tuntut....

Sila layan Kilauan Emas ari ini...hihihi...

next trip jom ke kidsZania (tolong jgn jeles sbb sy dpt msk free..)....hahahaha...evil laugh..hahahahahahaha...

kbai...

Janggel / Rain said...

Untungla pg kameren x hajak!


(Komen dari Kl sentral sambil makan nasik lemak )

Dr Singa said...

ha ahhh..
tempat lokasi pilem Puteri Gunung Ledang..
depa pijak2 lenjan mossy forest tu!

bukan Wak Jan kah yang berbasikal tu..?
dia selalu gak ke Kameren Hailan tu..

jarimanis said...

Untunglah kak Anash ada bodyguard 2 org yg boleh bwk ke mana2 shj..lepas kellie castle terus ke kameron..JM jelezz kat akak tau..perlu carik sorang lah mcm ni hehehe

Dinas Aldi said...

Dik Anash, sangat2 penuh berbuah (fruitful, kehkeh) sekali terjahan ke Perak tu! Suka tengok semua gambaq, terutama sekali kat tempat berkabus2 tu, rasa syahdu, I LIKE.

Botoi Horlicks besaq tu sampai sekarang ada lagi kat rumah akak. Mak akak simpan dari zaman muda dulu & sekarang dia guna untuk jerukkan limau nak buat acar buah :D

dzuchan said...

kameren hailen ialah antara tempat kegemaran saya. tapi baru pegi sekali je..
akan awat u tak try scones dekat restoren steamboat apetah namanye
mak aih, lazat menjilat pinggan

Biqque said...

bestnyer mossy forest tu SEBAB takde pacat! ok nanti nak pegi lah sbb org tak ajak aritu kannnnnn...

hahaha!

Ayeesha said...

huntunglah kak coco retis yang glamer sampai ade 2 bodigad yang sudi membawa kak coco ke mana saja~~~~~

hiks!
xx

garaj ku said...

best giler..nak pergilah nanti ;)

SheLa^^ZuL said...

Wow!

Anash said...

Vam Lautner,
untungla ke kidzmania
tak ajak akak
kbai...
(mkn stoberi lagi laju)


Janggel,
motif komen sambil makan nasik lemak di kl sentral?
sapa tak hajak sapa???

Anash said...

DrSinga,
deme pijak2? alahai...rosak la alam ...
tak jumpa plak wak jan...
geng beskal lain tu kot...


JM,
jangan jeles dengan akak
tak de faedah pun
sila jeles dengan artis lain
(artis???)
dan sila cari bodiguard lebih dari 2 org..hehe

Anash said...

K Dinas,
memang bila ada kabus nih rasa mcm2 ade..jgn kata syahdu...sedu pun ada
Wah..simpan lagi horlic nyer balang???
nak kkkkk..acar buah???
hehe

dzuchan,
tak sempat rasa ...
apa? jilat pinggan???
ok..tu tahap sedap bebeno tuh

Anash said...

Biqque,
iya tiada pacat (so far la..sebab tak nampak)
sila datang
(err...lalalalalalaaa.....sori tak roger-roger...huhu..jgn marah biqque...)


Ayeesha,
nak wat camneh
deme yang beriya-iya nak bawak akak
akak pasrah ajela...
(iye la tuh..hahah)

Anash said...

garaj Ku,
sila pegi
dalam malaysia je ..ok ape




ShelaZul,
wow aje?
mmmm

masMZ KaKiJaLaN said...

untungla sbb saya kena g makan nasik minyak lapan pinggan hari tu.... tepaksa kena tinggai... huh! kbai

Anash said...

masMZ,
makan sampai 8 pinggan?
nih level apa plak?
sebenarnya bole...tapi masa cemburui mas
kan?

mrs.smile said...

Bestnya akak ada dua bodigad boleh teman, taknak tambah ahli kumpulan ke teringin nak join

Anash said...

mrs. smile,

hehe...tuh kena tya bodigud...sanggup ke nak tambah ahli
heheeh..