Tuesday, December 27, 2011

Durian Sulung Wa

24hb Disember 2011, wa EL dari opis...sebab ....... (Janggel & John...sysss..dendiam tau...)...
dan wa terus balik Melaka untuk makan nasik minyak....


hujan + jem = lambat....
maka,

perantin pun dah tukar baju....wa lalu meragut (meragut rumput???) anak-anak buah wa yang comel-comel gebu untuk jadi model perantin....



..kan????.....dari malu-malu pada mulanya...jadi


..tak malu...

hehe..


dah selesai kenduri.

Adik wa sedang hangkut sekotak 'door gift' tanpa rasa ragu dan sangsi......(dengan izin mak perantin, off course...)



"Nek..."

"haa?"

"nih kenduri kawen sapa?"

"Ontah..."

"nih cicit kawen la nek..."

"haaa? sapo???"

Panjang usia nenek wa, kan?

leh nengok cicit kawen

leh tengok cucu dah beruban

leh tengok anak pegang cucu



balik dari kenduri, esoknyer ada klien nak masuk homestay...

wa merangkap cleaner, terus kerah tenaga anak buah wa (ie anak sepupu) suruh sapu sampah, kemas cadar katil.....


anak sapa la nih?

...mi & tini..pinjam anak sat buat menantu...

heheeee......


..upah sapu sampah...

jom ke swimming pool.....




riang ria cuti sekolah.

Wa yang jadi baywatch, tumpang sengeh nengok derang.

Kids...they enjoyed themselve in the water...like nobody business....


tokey homestay dok bawah pokok rambutan....

kolam warna biru untuk kanak-kanak sementara kolam satu lagi...untuk orang dewasa...

dalam gak tau...


Esoknyer, sambil wa sidai baju ...tetiba wa ternampak 'lembaga' turun / jatuh dari pokok...

ish...hape plak tuh?

Cepat2 wa gi semak......

Nih siang hari...kalau malam....ko sudi ke pegi ke semak bawah pokok besar itu?




Haiyaaa....wa manyak suka loooo.....

My first ever 'punggut deroyan' in my entire life....

Tak sia-sia tunggu 2 hari di rumah nenek..

Dasar orang tak pernah ada pokok durian yang menjadi...tuh le jadi sakai kejab....


tapir makan durian...

eh

silap

tupai makan durian....(nih pun wa punggut...kekonon dapat hasil le..padahal...ulat saja bersedudukan dalam isi durian)



kan?

dah macam simbol kejayaan plak wa nengok deroyan nih....


Adik wa dan somi datang, menjadi mangsa keadaan mengopek hasil pungutan wa....

Mak tukang arah aje....


sesambil kopek, wa dok tenung pokok durian...mana tau...ada lagi terjatuh...



..hangin kuat..tapi tak jugak jatuhnyer...

bak kata anak buah wa...

"oooo...buah durian tuh tak jatuh sebab ikat dengan tali eh....padan la..."

ala..sapa plak yang rajin nak panjat gi ikat buah durian tuh dik woi...




...sedap.


..dan dah abis (tinggalkan 2 ulas untuk nenek...)



harap-harap minggu depan ada lagi yang masak & jatuh...

tapi wa tak balik minggu depan...

ntah sapa punya rezeki kali nih



senang lagi petik rambutan....


gitula serba serbi sedikit citer wa mencari makanan di kampung.

Tu le pasal tak ikut forum perdana makan roti tisu tempohari....

sori yea kengkawan blogger......

Lenkali leh lagi ajak..jgn serik...





14 comments:

bdk2 @ John said...

wahhhhhh....durian lagik! bila sy nk makan nih!!! huhuhu

Ely Hasrul said...

se nyeee... ekceli aritu sy pn mkn durian gak.. hahah.. tetiba adhoc bapak mentua ksygan dtg ajak kenduri kt hulu langat, blk tu singgah beli durian and cempedak, eh cempedak? patu terus bwk g umah kakak kat kinrara sbb mak dgn bapak ade kt situ, mak dtg dr kenduri kt pahang bwk rambutan. mmg makan smpai terlebih kenyang, tu psl lah mlmnye xdpt join nk makan roti klcc sbb pinggang ibu mengandung dh nk patah xbleh nk bgn akibat kekenyangan.. hahhaa terbongkat rahsia aku..


eh bila kite nk peknek g mkn durian? xyah jauh g sg. congkak aje..

Anash said...

John
hujung minggu nih????
sabar eh...sabar....

Ely,
ha-aaa..terbongkar rahsia akhirnyer...
hehehe...
er...cempedak???
eh, cempedak tak de musim,kan? semedang ada kot..eh..entah la...
selalunyer deroyan n rambutan beriringan musim...
leh usulkan acara makan deroyan hujung minggu nih...(sapa co-organiser???)

Janggel said...

Huaaaaaaaaaa pi kotep doroyan jugak ye!!!! Sama la kite! John je yg tak pi kotep2 lagi! ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ "̮


Huishhhh pestaim tengok kolam cenggitu! Rasa cam nak selam selam je!!!

Menghitung hari....

masMZ said...

K.Anash,

Walaopun diriku tidak menjamah buah durian yang berupa buah, tapi dah penah duduk dalam dangau dan berlarian mengutip durian luruh memalam tawwwww (kekdahnya dulu ramai orang curi durian)

*saje nak eksen kat sini. hahahaha

Anash said...

janggel,
pestaim kotep deroyan, tuh le jadi entry camgini..
kolam? adakah anda akan mandi di kolam itu minggu ini?
jom kita tunaikan permintaan jon...

masmZ,
malam dok kat pondok tunggu durian luruh? pehh...giler nyamuk seh....

DrSinga said...

wa kutip derian kat pondok kat tepi jalan jerrr....

Anash said...

DrSinga,
bukankah muar banyak dusun deroyan...?

Ainul Arina Madhiah said...

ya rabbi sedapnyaaaaaa! T_T

Anash said...

ainul,
Alhamdullilah...dapat merasa akhirnyer...hehehe...
sabar eh...

BlueEwoke said...

Best nye kolam mandi tu, boleh beli letak dlm rumah ni hahahaha

Durian jugak!! jom buat party durian!

Anash said...

Na,
kolam letak dlm rumah?
sungguh besar rumah itu.
hehe

duriyan party???
macam menarik...
co-organiser sapa?

Cawan said...

ni kalo dpt durian, roti tisu klcc bleh di lupakan.. lebih baik durian tuuuu.. ha haaa.. kejam2..

Anash said...

cawan,
ada bantahan tak di luar sana?
heheheh...
deroyan..next gathering huh?