Friday, November 21, 2014

Jogjakarta - 1st day : CandiSambisari,CandiSari,CandiPrambanan

 Assalammualaikum...
Meh wa bukak kisah percutian kami di Jogjakarta.
Lama sungguh wa peram kisah nih..padahal blogger sohor yang lain dah masuk kisah hari kedua / ketiga.
wa?
terkial-kial susun gambar
lembab !!!

Hari pertama kami sampai..terus terjah sampai 3 jenis candi.
dah tak agak-agak nak hambek gamba batu..hahahah

Selepas kami beratur untuk boloskan diri di depan mata kastam, Pak Decky telah tunggu kami, dan terus kami dibawa ke Candi Sambisari.
Katanya Candi nih di bawah paras tanah
kisah candi nih leh baca kat Blog-blog-TeamJogja
(malas plak wa nak paste link)


bermula lah acara 'menembak aksi' masing-masing

 pantang nampak kapalterbang lalu atas kepala...
kami dok snap gambo
dah macam...err...darat..macam tak pernah nampak kapalterbang?

Ada juga batu yang mereka tak jumpa.
Lalu digantikan dengan batu baru.
Jadi laaa....
Jom kita
ke Pusat Informasi Candi Sambisari
*panas berdezing rasanya*

best plak tak de orang masa nih..dah macam gambo pasport poskad
*panas weh*
*lap peluh*

 sebahagian daripada bahan relic / batu yang mereka jumpai..belum nak pikir susun acaner kot?

 masuk bilik pusat informasi
dah?
jom kita ke candi seterusnya..
*masuk kereta terus ON aircon full blast*

 Next stop - Candi Sari
 panasnyer cuaca...
macam...err...seram plak bila tengok lelama kat pintu tu
Jom tengok sekitar

 ada unsur Hindu di situ
Lama wa tenang batu blok yang disusun sebegini
pandainya orang zaman dulu, batu disusun tak runtuh
teringat plak di Giza, Mesir
lagi bapak besar batu derang susun di sana
*sambung tenung batu ni*
 Besar kan candi nih?
 Papan Info yang ada
Sila baca
Juga sebahagian batu ukiran yang belum disusun di tempat yang sepatutnya

Ok..cukup-cukuplah kita berpanas di sini..
Ayuh..Candi seterusnya
yang femes tuuu


 Kami ke Taman Wisata Prambanan
membeli tiket ini
dengan harapan diskaun yang diberi
memberi keuntungan yang berganda kepada kami para pelancong asing
tapi
ada kisah disebaliknya
tunggu...


 tu arah kaler merah
perjalanan kami ke kawasan candi Prambanan
panas huit!!
 2006 Mei?
Masa tu wa tengah kalut cari kije baru
selepas diberhentikan dari berkhidmat di salah satu syarikat pembinaan di Putrajaya.
oooo...ada gempa bumi rupanya masa tu
wa pun tengah mengalami 'gempa-duit' sebab tak dapat kije yang setaraf dengan hutang piutang wa masa tu
*sadis le pulak*

pabila nampak mangga lebih menarik dari Candi Prambanan

Yeaa..dah nampak dah
tuuuu


 ada orang tu
jadi model
hahahaahah

 bunga mekar di tepi telinga
hahahah
sooo sweet...

 wa cuba menyangkung
adeh
letih plak rasa


 kapalterbang lalu weh!!!!

 ada apa plak ?
ooooo
rupanya baru sahaja abis majlis perasmian salah satu candi
yang boleh dilawati
sebelum nih katanya candi tu ditutup dari para pelancong.
Wah!! kami orang pertama dari Malaysia (kot) yang dapat masuk!!!
*kembang sat lubang hidung demi keriakan berganda*

 kami jumpa pak ini
selepas mendengar penjelasan kisah candi ini
barulah wa dan mereka-mereka ada semangat nak masuk candi tersebut
*wa malas nak naik tangga yang tinggi tu...huhu*
 Hai GB!!!
Hai CPL!!!

 Jalan-jalan
cari tempat teduh
hahaah

 nampak tu? kesan restorasi yang mereka dah baiki
selepas gempa bumi 2006, candi ini ditutup
sekarang dah dibuka untuk orang awam

 tinjau dari pintu selatan? utara? barat? timur? ntah

 sila baca
 di sini
ramai murid-murid tempatan mengambil peluang
untuk belajar bercakap dalam bahasa omputih
nih salah satu contohnya

dan mengabadikan
saat kenangan bersama mereka
*nasib la muka wa macam muka warga tempatan*


 jom balik
panas panas panas

 kbai Prambanan
ntah kapan tiba lagi?
*bukan kain kapan*
 nampak taman rusa
hai rusa
sempat pi peluk pokok tinggi ini
iya
wa suka pokok besar-besar
wa kagum dengan kebesaranNya

 nak balik
kena lalu kedai kedai cenderamata
pandai kan derang
*genggam erat purse*

 tapi terbarai jugak duit
pabila nampak makanan ini
hehehe

Selepas tu, kami ke??

 sini
melihat
matahari di celah batu
senja beranjak ke malam
mana?
ala..dah tau kot...dah baca blog yang lain kan? kan?

*hui lega..baru entry hari pertama, dah letih semacam*

16 comments:

CiKPuaNLawA said...

chopppp

gadisBunga™ said...

Alaaaaaaaa

CiKPuaNLawA said...

x aciiii...!!!!.... mana lagi... nak.. nak... nak... hahhahaa

CiKPuaNLawA said...

nak komen lagi... saya salut akak... akak memang superWomen .. gagah... perkasa...
saDo ... eyhhh ...

Mie said...

Bercanda di candi... tengah panas lagik...

Dr Singa said...

untung aaaa
dah pergi Giza....

mrs.smile said...

saya takut pokok besar
sebab selalu ingat..pokok besar mesti ada hantu! mitos zaman kecik-kecik sampai sekarang tak hilang hiks

Dr Singa said...

hapdet lah oiiiiii...
orang dah sampai Setumbu ni!!

kihkihkihhhhhhh

Syed said...

Nice photos.
Funny dialogues :)
Ingatkan tgh main tic tac toe dgn pak cik tu :)

Anash said...

CiKPuaNLawA,
sah
memang gile kuasa utk komen
sampai 3 komen masuk...hahaha
ok tq for the compliment kata akak gagah perkasa..hehe

Anash said...

GadisBunga,
sila gigih lagi
cuba sampai berjaya
ayuh!

Anash said...

Mie,
bersalai namanya
bukan bercanda dah..
huhu

Anash said...

Drsinga,
abis camneh..peluang ada depan mata..terus la pi Giza.
haha
ok..ok..tgh updet laju2 nih

Anash said...

mrs smile,
akak suka pokok besar sebab corak dahan dia yang ..besar
kagum
yang mitos tu pun ..kdg2 terbawak2 juga penakutnya..hahahah

Anash said...

En Syed,
time saya boleh nak buat dialog..saya buat..time sibuk..tak kot..

hehe

gambar biasa je..tak taraf pro lagi

Time Traveller said...

Tu kapal terbang lalu lagi ... hahahaa..

Candi Candi Candi.. *search google dan wikipedia :P

Suka2 dengan tempat bersejarah ni.. insyallah tanam azam nak kterjah juga.. *tapi bila?? huhuhuhu