Monday, January 6, 2014

Half Of My Soul Gone

Assalamualaikum.....
Pembuka bicara pembuka entry pembuka tahun 2014
.
.
.
.
Wa masih bernafas di bumi Allah ini. Syukur Alhamdullilah.
.
.
nak tau ayat apakah yang paling wa gerun selama ini?
.
.
.
5 perkataan...
iaitu

"Mak telah kembali ke rahmatullah"

berikut adalah rentetan facebook wa yang wa luahkan status terkini
sebelum abisnya tahun 2013
sebelum mulanya tahun 2014



 di saat ini
wa mampu berdoa
dan muhasabah diri
dengan usia wa takala ini


 dan di saat ini
doa wa diperbanyakan
senyum lekat di muka hanya yang tawar sahaja
sesekali cuba gelak menghiburkan hati

  takdir menentukan
kehendak wa ..keinginan wa...
terkubur

semoga beliau tenang di sana.
di kala itu
wa sempat lihat
air muka arwah mak
sangat tenang..sangat putih..sangat cantik
The most beautiful woman in the world has left me.

Will update the rest of the story of my mom
in upcoming entry.

Buat sementara waktu ini..
Kepada sesiapa yang masih ada ibu...
sila...sila ..sila layan ibu baik-baik
sila..sila..sila..suapkan nasi walaupun mak akan kata "buang tebiat ke hapa anak aku nih?"
sila..sila..sila..nyahut panggilan dari mak bila mak panggil...

sebab
tatau adakah itu suapan nasik yang terakhir
atau
tatau adakah itu panggilan mak yang terakhir

Renung renungkan lah....

39 comments:

Jari Manis said...

Secara tidak sengaja JM menitiskan air mata bila baca entri ni...salam takziah buat kak Anash..JM dpt tahu sebelum ni dari blig Ren..

Sabar ye akak semoga beliau berada di kalangan org yg beriman dan marilah kita sama2 sentiasa sedekahkan al-fatihah kepada ARWAH...al-Fatihah.

Kehilangan orang tersyg mmg terasa di hati tapi sabar ye akak

gadisBunga™ said...

kak...

saya tau akak rindu sangat kat mak akak.

cuma entri ni buat saya sedih. rasa macam nak balik kl jaga mak. mak ayah saya sihat cuma itu la macam akak cakap...we never knew...

AjlaA said...

takziah kak
baca entry akak teringat saya dkt arwah ayah
moga Allah merahmati mereka yang pergi sebelum kita. dan semoga mereka tenang di sana.
Amin.

Ely Hasrul said...

Peluk kakakku ketat2...

Ain Rawihah said...

Takziah kak...al-fatihah buat arwah.

Dinas Aldi said...

Rupanya ibu dik Anash dah kembali padaNya..akak tak tau..Akak pun takut kehilangan..

Al-Fatihah buat arwah. Semoga rohnya dicucuri rahmat & ditempatkan dalam kalangan orang2 beriman, amiin.

Supermeng Malaya said...

Takziah. Al Fatihah

Kay said...

Salam Takziah kak.

Semoga dosanya diampunkan dan diletakkan di kalangan org yg beriman. Aamiin.

***Nangis***

rainini said...

Takziah. Moga ibumu tenang di sana dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

dzuchan said...

takziah kak..
semoga rohnya dicucuri rahmat
entry ni sangat menyentuh jiwa.

kadang2 saya pun fikir camtu, we never knew, kalau bukan mereka, kot2 kita

SUhaz sulaiman said...

takziah , alfatihah ...

mrs.smile said...

Al-fatihah, salam takziah kak anash
Semoga arwah mak akak ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman

Entry yg sangat menyentuh hati...terasa air hangat mengalir di pipi....

nana tron said...


Mothers are the most beautiful woman in the whole world..

Al-Fatihah..

nuratika aziz said...

al-fatihah

DJ said...

semoga akak terus tabah...dikuatkan semngat...insyaAllah..

Al Fatihah buat arwah...

rezeki said...

Salam takziah

Al Fatihah buat arwah ibu

saya pun dah tiada ayah dan ibu nak kongsi kebahagiaan,masa arwah ibu meninggal, mengadapnya di rumah hinggalah nafas yang terakhir tak sampai 1/2 jam lepas kami bawa balik dari hospital setelah koma ,tunaikan hajatnya sebelum itu yang nak pergi mengadap ilahi di rumah, lalu kiamkan tangannya dan kucup dahinya

sedih akan pemergiannya, namun gembira bila menatap mukanya yang jernih dan tersenyum mengadap ilahi

moga mrk ditempatkan dikalangan para kekasih Allah

Mie said...

Takziah dan al-Fatihah buat arwah...

PM said...

Salam takziah k.coco

Moga tabah dgn ujianNya, Alh-fatihah

Biqque said...

i feel u akak...

we love u :)

Mohd Sukri Mat said...

Takziah & Al Fatihah.

Emy Tak Kecik said...

kita pon takut benda ni...akan terjadi kat kt kak...

sy ada ibu je :(

al fatihah kak...

*hug

Anash said...

jari Manis,
thanks JM.
Akak kena kuatkan diri.
walaupun jauh di sudut hati ...lain rasanya.

GadisBunga,
terima kasih GB.
Rindu tetap ada..makin hari makin tebal.
sila la jenguk mereka selagi hayat masih ada..

AjlaA,
mereka pergi dahulu sebelum kita.
kita juga akan menyusul nanti.
Al-Fatihah juga buat arwah bapa AjlaA.

Anash said...

Ely Hasrul,
thanks dik!! I know you are there to hug me...

Ain rawihah,
terima kasih untuk doa itu dik..

kak Dinas,
saya cuba sorokkan dalam entry sebelum ini. tapi tak bole jugak..so kena bagitau...

its ok akak tatau.
jaga mak akak tu eh..
thanks for the doa kak

Anash said...

Supermeng Malaya,
terima kasih untuk doa tersebut...
Amin..


Kay,
thanks for the wishes.
*lap air mata*
Amin..mudah mudahan

rainini,
terima kasih dan berharap mak tenang di sana.

Anash said...

dzuchan,
akak redha mak akak pergi dulu . sekurang-kurangnya akak berada sama ketika beliau sakit. walaupun sebentar..

thanks dik for follow kisah akak di instagram mahupun tweeter.

SUhaz sulaiman,
terima kasih atas doa untuk mak.

mrs smile,
terima kasih dik. entry yang penuh akan menyusul pabila akak ada kekuatan untuk berkongsi cerita...
you stay strong too tau...

Anash said...

nana tron,
true indeed ...mothers are always the most beautiful person ever in the whole world. definately

thanks for the doa

nuratika aziz,
terima kasih dik

DJ,
I will try to be strong...Insyallah.
Thanks for the doa

Anash said...

rezeki,
terima kasih sebab kongsi kisah di sini. sekurang-kurangnya kita berada berhampiran dengan mereka..kan? terima kasih atas nasihat dan doa itu. dan juga terima kasih sebab sudi drop komen.

Mie,
terima kasih atas ingatan dan iringan doa untuk mak.


PM,
semoga kuat hadapi kehidupan hakiki. Terima kasih PM...thanks..

Anash said...

Biqque,
we are in the same boat now.
thanks for being there when needed...
*hugs*

Mohd Sukri Mat,
Terima kasih atas ucapan dan doa tersebut.

Emy Tak Kecik,
jaga la mak sebaik mungkin eh.
doa mak sangat makbul dan itu yang terbaik untuk anaknya.
*hug you back*

Dr Singa said...

awak..


*hugs*

Time Traveller said...

Assalamualaikum..

Al-Fatihah.. dan saya doakan moga roh ibu kak coco berada bersama para anbiaya, syuhada dan para solehin aminn..

Betul tu.. selagi mak ada.. insyallah saya akan ingat nasihat akak.. moga sy juga menjadi seorang yg menghargai seorng ibu semasa beliau masih ada..

Apa pun Kak Coco.. be strong.. reality didunia kita kene hadapi.. yang telah pergi tak kan kembali.. yg hidup harus teruskan mencari diri di jalan Allah.. nanti sy buat kan roti jala untuk akak :D

Hafiz Yusof said...

Salam Takziah kak..semoga ibu akak dirahmati dan dikalangan orang2 yang beriman...

Lama tak jumpa akak..jom tosai rawer and teh tarik kedai mamak Rafi dekat ngan opis....

Ren said...

Semua telah ditulis. Semoga Dia tenang di sana...

Al-Fatihah

june said...

takziah kak, semoga beliau ditempatkan di tempat yang istimewa di sana.

syieda said...

Takziah kak. Semoga arwah ditempatkan dikalangan yg dikasihiNya.semoga akak terus tabah.
Leb u kak!

thaliana_damia said...

takziah kak,as silent reader ..my pray that your mom will rest in peace in jannah. im still have parents but the most fantastic woman gone to the creator about year ago. miss her deeply especially if i on trip. ye lah orang yang selalu kita letak priority dah tak ada. semoga mereka yang pergi dahulu dari kita ditempatkan dikalangan orang beriman dan kematian itu satu peringatan buat kita yang masih hidup

Anash said...

DrSinga,

*hugs you back...more tight*



Time Traveller,
thanks dik untuk doa itu buat mak akak...
iya..bila kita hilang sesuatu ..baru la terasa tak buat tu..tak buat ini...

roti jala? ok akak tunggu ada orang tu nak BUATkan (bukan BELI) untuk akak...


Anash said...

Hafiz Yusof,

thanks dik.
bila nak mengeteh lagi?

cish ajak time akak balik cepat dari opis...
cish again


ren,

thanks
akak redha..
take time to recover..fully

Anash said...

June,
thanks for the doa.
Amin...
and thanks for drop comment too


syieda,

thanks for the doa. Hope akak more stronger than before.

lebui back dik...

Anash said...

Thaliana_damia,

thanks dik ..been a silent reader but drop comment..so..you are no longer a silent reader..kan?

we feel deep inside..even our mom is no longer here in this real world..but they are more closer than we thought...they are always in our heart...no matter where we go..right?

sama-sama la kita kuatkan semangat..eh..fantastic woman tu was your mom right? correct me if i got it wrong...