Tuesday, June 4, 2013

Overland Trip : China - Nanning

Sambungan entry ini adalah dari SINI
(sila 'klik' jika lupa apa kisah sebelum nih) 
salah satu citer adalah
kisah mamat yang mengigau itu...
sebelum itu...
moving a step backword 
(ewahhh)

Kami balik ke WADA Hostel untuk mengemas 

penulis di depan pintu WADA Hostel (ayat mcm buat blog plak..eh..memang pun ..hahah)

Bagusnya perkhidmatan WADA Hostel adalah
mereka tidak mengenakan apa-apa bayaran
pada beg-beg-beg-kami yang telah beranak-pinak
yang kami tumpang semalaman di sini
dan mereka juga tak kisah jika kami melepak bersepah-sepah
di kawasan hostel ini
sementara menunggu masa untuk ke stesen keretapi pada malam itu
*penggunaan tandas di sini adalah di tahap maksima oleh kami-kami semua* 
oh ya
pada ketika inilah kami dapat berita dari Biqque tentang ahli travelholicawsome paling muda...
*Al-Fatihah pada Nuh Rafael dan Hud Rafael*
boleh baca di SINI

tiba malam hari
ayuh..kita mulakan pengembaraan kita.
dan juga
kami menaiki teksi
atas pertolongan pihak hostel ini.
(gigih bantu tahan teksi sampai la kami selamat tiba di stesen keretapi)


minah nih tgk tengok movie hapa ntah kat laptop. mamat belakang tuh tumpang tengok
setibanya kami di sini...kami lepak
dan lepak dan lepak
sepatutnya train tiba 11.40mlm
ditunda ke 12.30 mlm?
tunggu...sambil tuh wa pun melihat gelagat manusia

cer tengok
tadi mamat yang muda
nih pakcik plak

last-last..
semua yang ada disekeliling pun tumpang tengok juga...
hahaha
tuh..belakang tuh la toilet awam yang $$%%^&**##@
ok..keretapi dah tiba.
Jom kita beratur....
dan lari-lari anak ke gerabak no 13
(jauh plak gerabak nih!!!!letih lari)
dan jom kita tido dalam keretapi 6-7 jam perjalanan ...



errr....
nih camneh plak gaya nak tido?
errr...
betul ke nih gerabak no 13????


hahahaha......nasib la korang!!!
golongan kasta rendah!!!
sila prektis tido secara tegak..ok?
dengan warga tempatan yang mempunyai hal tersendiri
contoh:
jiran John yang makan roti guna siap guna plastik sarung di tangan
(menitikberatkan kebersihan padahal ....botol plastik berepah-sepah atas meja tak buang),
 pastu silih berganti jiran..sangat seksa jiwa John ketika itu
manakala 
Jiran Janggel yang tido kejab-kejab mengigau
kejab-kejab senyum


Jiran Masmz plak ...kejab-kejab tukar baju, kejab-kejab pegi cari makanan
Jiran member Maszuber, pukul bape ntah..bole exercise buat tai chi tengah-tengah keretapi nih
Jiran wa? Ana, adik Maszuber dok sebelah wa
heheh
selamat...
tapi memang lawak...
bila kenangkan kembali....
hahahahaah...
gitu la huru hara-nya perjalanan kami ini
hahahaahahahahahahaa....
adeh
sakit tengkuk weh!!!

memperkenalkan jiran Janggel...
dan juga jiran Ana...
heheeh



dah sampai...
akhirnya
nih BUKAN keretapi yang kami naiki.

nih ADALAH tren yang kami naiki
dari Xian???
tuh maksudnya 15 jam dari Xian rupanya tren nih dah bergerak?
(sama dengan +/-1200km)
kami naik separuh perjalanan keretapi ini
ok
janji selamat sampai Nanning

jenis backpack Janggel tak sama dengan uncle itu
mari kita bergerak
mencari tempat tinggal


hai...pagi-pagi dah nampak ramainyer manusia?
deme nih sume tak kije ker?


tambang bas di sini adalah separuh dari tambang bas di Guilin
tengok....beg kami dah beranak dengan jayanya...
kami = John, Maszuber, Ana, MasMZ dan Naju

perjalanan jalan-kaki kami bermula
mencari apartment homestay
yang kami was-was sebab tidak ada 'reply' dari pihak homestay
tapi kami dah buat reservation


dah sampai depan apartment itu
tak de orang tunggu?
aaaaaaaaahhh.... sudahhh...
banyak nih beg kena pikul weeeh!!!
kami pasrah
lalu kami balik ke bandar Nanning
atas bantuan adik DanArif dari Malaysia
DanArif roger-roger untuk mendapatkan info
hostel yang ada kosong di bandar Nanning
iya
kami keletihan sebab tak tido semalaman
dalam keretapi berkerusikan 90 darjah itu


kali nih
kami naik teksi sebanyak 3 buah
komunikasi kami kembali susah
atas bantuan pihak Greenforest Hostel bercakap dengan pemandu teksi
mereka diberi petunjuk jalan
dan kami dapat 3 teksi hampir serentak berkonvoi sama
Alhamdullilah...
(masa nih wa memang nak terjun tiruk atas katilllll!!!!!)



dah sampai
3F?
3rd Floor???
naik tangga???
aaarggghhhhhhhhhhhhhhhh.....
yah..yah...come on everybody..
(pegang kepala lutut...den dah lotih nih!!!)
*terus ingat usia sebenar*
bantalll...tilammm...air-con.....mana???mana????



Nanning ada ape?
meh kita tinjau bandarnya
selepas kami semua dapat tido dalam 3 jam (cukup la)
dan dah makan sarapan magie (ok dah tuh..)
kami meneruskan perjalanan ....
melihat bandar Nanning...

sambil mencari bangunan
bangunan yang penting untuk kami meneruskan perjalanan esoknya.


panasnyaaa!!!!


car boot sale?

sambil jalan
sambil sesatkan diri


tak paham
ok
marilah kita mula berbicara
dengan warga tempatan


"akak...mana bangunan nih?"
"ooo..kat sana dik...jalan terus je.."
"ok..terima kasih kak"
"sama-sama..eh..tamao beli jeruk ke dik? murah nih, kat malaysia belum tentu ada.."
"tak pe la kak..kami nak cepat...terima kasih eh"
yang sebenarnya
penggunaan bahasa badan lebih diutamakan di sini
hehe

masih tak jumpa.
kami tanya pakcik nih
sambil hulurkan alamat dan peta tersebut
"bolah sinun nak ooiiii...karang nampak bangunan kaler pink, belok kanan..."
"iye ke pakcik...kami dah letih nih..."
"dokek dah nih...jangan risau...kojab yo sampai la..."
eh
pandai plak pakcik nih cakap negeri sembilan???
*imaginasi wa yang melampaui batasan*

akhirnya ...
bro nih plak mangsa kami
perbezaan bahasa dan peta yang diberi kurang tepat
lalu kami bagi bro bercakap dengan pihak greenforest hostel
kami dah tak larat nak berjalan sambil sesatkan diri

 
sambil tuh meh layan gambo

gambo sana

mereka yang bekerja

menjual tebu hitam
sedap nih kalau dapat makan


kuku kaki harimau?
akar kayu amende?
gigi sapa ?
tulang apa?
tanduk siapa?
ntah la....

yeaaaa....dah sampai akhirnya
dah jumpa bangunan ini


lalu kami beli tiket ini


sambil itu wa baca info tentang Nanning...
wahhh!!!! sangat menarik sebab tak faham
waaaaaaaaaahhhh.....
jom balik ...
misi beli tiket bas melanggar sempadan telah tercapai


dari panas cuaca...
terus hujan?
masa nih sume teksi belagak tak mau hambek penumpang
huh!!!???
lama jugak la dok lambai-lambai tangan
tahan-tahan teksi
tak nak naik bas
sebab tak reti?
ke...sebab apa ntah??? lupa


kami naik beca bermoto
pakcik nih otai ok???
selamba je lalu celah-celah orang ramai
siap cilok
siap lipat tang korner

dan tuh deme
pun sama pasrah
macam kami...

"pakcik...cepat kejar derang tuh...tuh..."
"sabar la nak ooiii..pakcik nak idup lama lagi...tak mau eksiden..."
"ala..pakcik nih ...."
(dialog selingan tiada sangkut paut dengan gambar )

dah hujan..
pasti mengundang lapar..
kan?


Kami beli tiket
untuk terjah ke negara jiran

nampak lori

dan nampak kerbau di negara jiran itu.
Mana?
Tunggu......
Nanti...oppppp!!!!
citer di Nanning tak abis lagi tau!!!
tunggu entry seterusnya...
 SELAMAT ABISKAN CUTI SEKOLAH untuk semua kakitangan kerajaan.
*motif?*
tatau...
(lalalalaaaaaa......)

16 comments:

zila said...

wakakakka..lawak la akak ni..hahaha..tak tahan saya nak gelak adoi hai.Macam2 gaya ye jiran2 dalam train tu..haha. slamber giler dok tai chi la..bukak baju la..hahaha. Sampai 7-8 jam dlm train yg gitu..tak mampu saya..haha

Janggel / Rain said...

Untunglaaaaa dapat naik tren....

Eh silap komen

KbaI.

Dinas Aldi said...

Dikkk, akak yg baca ni pun terasa penat, korang suma yg kat sana masa tu mesti la lagi penat kan. Tak bleh tahan tengok kerusi tren 90 darjah tu dik oi, terus rasa ngilu kat belakang ni ha. Tapi tabik betoi la kat korang semua, gigih & tabah! Tabik!

Dr Singa said...

nanning bukan kat negeri 9 ke..

sila lempang wa..

miss yuuu

dzuchan said...

15 jam dalam tren seat 90 darjah...syabas akak..
masa saya naik Surabaya-jogja 5 jam pun rasa nak patah pinggang hehe..
seb baik ada akak dpt jiran2 seat yang banyak kerenah, bole buat ngumpat

mrs.smile said...

senak perut baca blog akak tau :-) dalam bercerita ada kelakar..terbaiklah naik train 15 jam dlm posisi 90 darjah!!

Anash said...

zila,
iya..mcm2 perangai yang boleh disaksikan..tapi muka masing2 memang 'kering'..mcm tak de yg pelik apa yg mereka lakukan...agaknyer kami yg over pelik nengok derang.
iya..6-7jam tido tegak...ahahahha...
kami mampu lakukan beramai-ramai...kalau sensorang..mati kutu

Anash said...

Janggel,
motif?
untungla ada org tuh naik mas pegi tganu...
ops.silap komen

Anash said...

K Dinas,
gigih sebab kami ramai..
semendang dok gelak sengeh2 sesama sendiri

iya..anash dok impikan kerusi leh baring2...hambekkk....tegakkkk kerusi tuh..ok?

iya..memang penat...but priceless experience

Anash said...

DrSinga,
tu naning...eh...bukit naning...
ada ke nama tuh dlm negeri sembilan???
hahaha
miss you backkk!!!!
(tamau lempang..nanti kena lempang balik...hahahah)

Anash said...

dzuchan,
bukan 15 jam... cuma 6-7 jam je
total millage hour train = 15 hour

iya..sedap je kami dok ngumpat dlm bahasa malaysia...
hahahah

Anash said...

mrs. smile,

bukan 15 jam (eh..akak nyer penyampaian salah ker??)

6-7 jam kami tido tegak...hahah

syss...gelak jgn kuat...
syss...

MasZuber said...

oh maiiiiii

memang dahsyatttt naik train class 3.....pengalaman yg tak mungkin dilupai!!

Anash said...

maszuber,
kannnnn??????
memang tak leh lupakan.......hehe
kasta kelas 3,,,

jarimanis said...

Kak Anash..lama betul JM tak usik kak Anash kan..ehh ye ker..eheheh

Dalam byk2 pic ni..JM terkenan ngan mamat Nanning yg tgh borak dalam telefon tu..alah..gambar bersama Dan Ariff tu..ahhaha MOTIP?...eheheh

Dari pengamatan JM lah kan...Bandar Naning tak maju like Guangzhou kan..nampak cam berabuk dan x bersih jek..betul ke..apa yg menarik di Nanning eh..mana tahu kalau ada sale ke sana nak jugak terjah :-)

Anash said...

jarimanis,
nak usik akak? nape plak?
akak tak de simpan duit syiling nak buat upah..(hehe)

haiiiiiiiiiiiii...minat mamat set-set chinese look nampak????

akak tak pernah ke Guangzhou...so tak leh nak buat perbandingan.
mungkin kot...
Nanning..err..apa yg menarik eh?
ada mamat muka cina cun..ok?
heheh