Tuesday, May 26, 2015

Macau - Summary

Sebenarnya...Hang Dhamin dan MasMZ sedang berurusan untuk pembelian tiket naik bas nih
kata pelancong..kan?
Ayuh kita naik bas ini.
Harga? errrr...lupa....

seolah-olah kami sahaja yang naik
yeehaaaa
10 minit tunggu dan bas mula bergerak

 lalu di sini
pusat sains macau
tak masuk..lalu je

 ke macau tower
 pesal ntah..tak naik tapi terasa gayat bila dongak ke atas
kami lalu je
dan mula ambik para pelancong yang lain di sini

nampak bangunan baru ini
tak pasti bangunan apa
tapi yakin..besar tu !!!!
 nampak..dah mula ramai pelancong lain ..tadi kosong je bas

bangunan pentadbiran macau yang lama...
err, kan?
ker bukan???

 kami lalu kawasan ini...macam best je untuk shopping
tapi bila tanya tukang bawak bas nih
katanya jauh kalau jalan kaki dari Senado Square
mmm...ok la...pasrah tak dapat tabur-tabur duit di sini

dan banyak lagi tempat yang kami lalui
dan lebih 70% kawasan yang bas nih lalu..kami dah pergi...
hahahaha
layan je la naik bas 2 tingkat nih
dan
kami kembali ke tempat asal kami naik bas.
Tukar bas shuttle dan turun di sini..depan hotel  Grand Emperior ...
ngam-ngam ada pertukaran guard???

 tak lepaskan peluang
kami dok tercangak di sini

ala..sibuk je la queen elizibet nih lalu bawak plastik beg biru
dan selepas tu..kami pun balik ke hotel..jalan kaki
sambil melihat kali terakhir waktu petang di Macau
iyaaaa....
esok nak balik dah...
ramainya manusia di luar kasino  
 dan keesokan harinya
kami bersiap-siap untuk pulang.

melepasi pihak kastam Macau yang banyak cerita...memang mendebarkan hati kami
selepas melalui 'rintangan' itu, akhirnya kami di sini
Boarding Room

 mari sengeh nak balik
duit dah abis
dah
dah
 eee..laut..sebelah landasan...

 eeee...ada kereta ...sebelah sayap kapalterbang

Dan kami tiba di KLIA2 jam 3 petang
dan masing-masing pun pulang ke rumah dengan memikul sebeg baju kotor
dan
esok
pi kije macam biasa
hehehe

 tamatlah sudah kisah #teammakkau terjah Macau
apa yang wa nampak?
mari
mari
meh wa nak bercerita
(sambil bentang tikar mengkuang ...letak kek limau atas para....)
 perjalanan wa di negara orang
kali pertama bercuti luar negara dengan Hang Dhamin
tapi ntah beberapa kali bercuti dengan pasangankakijalan Janggeltrekker dan MasMZ ini

melihat dari sudut wa yang 'makcik'
hahah
olskol katanya
sebenarnya kali pertama bermalam di KLIA2
to be precise...di MacDonald...
hahaah
tu setokin wa..dan hujung tu kaki mat salleh mana ntah tido hujung sana
elok le tu..dah gaya homeless dah ko 
 haish pesal gambo terbalik
lantak la
ok..stokin yang sama jejak lantai di Macau

 berbekal kan ini
wa 'menembak' gambar sana sini
wa 'telan kacang' demi tenaga sementara (cepat lapar...perut naga...)
melihat mereka yang bekerja
menyapu sampah di taman

 mengelap kerusi di taman

 selama 2 malam berturut-turut wa perhatikan rutin nenek berdua ini
semoga mereka senantiasa beroleh kesejahteraan
wa sebenarnya..tak suka tengok keadaan macam nih
tapi...itu adalah realiti kehidupan

 ada yang kaya hidupnya
berpeluang berbelanja

perolehi kesenangan hidup

punyai kehendak dan kemahuan diri sendiri
untuk kepuasan hati
"gua nak rambut kaler pepel..suka gua la...tak usik pun lu punya gaji..kan?"
heheeheh

 dari siang wa lihat

malam pun wa perhati
 bila siang..gini rupanya


 bila malam...ooooo macam nih


waktu siang pun kita boleh sesat...
inikan pula....


di tempat gelap...

tepuk dada tanyalah iman...



tengok nih
harga sebijik buah delima...RM50 !!!!!
mahalnya kan????

 kecik je kita
dibandingkan yang Esa

 lihat bangunan lama
(gayat balik...huhu)

 dan juga bangunan baru
 melalui kawasan yang tidak elit

 dan melalui kawasan yang elit...

semuanya dalam satu kawasan


keluarga muda
 keluarga tua

pelbagai jenis corak tingkap
pelbagai jenis corak hidup manusia
dalam satu bangunan yang sama

 "behind each windows..there are hidden stories...which are untold..unknown ..and unsung"

meh berkenalan dengan mereka....travelmate wa kali ini

Janggeltrekker, MasMZ dan Hang Dhamin
Suka bercuti / Suka berjalan / Suka ambik gambar / Suka suki je beli tiket pi Macau

 tak kira tengah jalan ker....

 ataupun ambik gambar 3 penjuru

 wa perhati je dari jauh perangai derang nih
(sambil sambung nyapu lantai)

 tapi hasil sempoi...
nih hasil kije Janggeltrekker
 nih hasilkije MasMZ

dengan monopod...hasil kije Hang Dhamin

 ini adalah iklan ubat gigi di kabelkar
kikikiiii

wa nih kan darat..tak pernah guna pun monopod gala
cantik plak gambo nih
ahahahahahahahah
puji diri sendiri
 pergi dan .....



balik...
itulah kami ...
tak habis-habis bergambo

 di kala ini ..semasa wa lihat minyak diisi di perut kapalterbang ini
di kala inilah....di lapangan terbang Taipei....

mengalami kecelakaan ...
yang kami ketahui
sebaik sahaja kami tiba di KLIA2...
menderu-deru whatapps masuk dalam hp dari kawan pejabat dan kawan yang lain
bertanya kami di mana....

iya..kami dari MACAU..bukan dari TAIPEI
.
.
.
dan kami selamat...Alhamdullilah

suspen jugak...malang tak berbau
kalau tak..kami ntah ke mana
Neraka ataupun Surga?
lagi sekali..tepuk dada tanyalah iman
 
jika dambakan surga
sila check perangai memasing
as simple as that

Tamatlah kisah wa di Macau.
Thanks to the travelmate....korang memang sempoi...pas nih ada lagi ke bercuti luar negara???
.
.
.
.
krikk..krikkk



Kisah seterusnya
wa nak bercuti
di????
Dalam negara je ...jangan rasa nak dengki laaa.....
heheeheheheh

(bayangkan..buka-buka pintu tu je...tetiba dah sampai bawah Eifel Tower....hahahahah...lain la ada orang tu...pintu doraemon dia mampu pi pencawang TNB je kot...katanya laa...hahahah..cc Janggeltrekker..ops)

18 comments:

DzuHata said...

like sangat!

Supermeng Malaya said...

hahah ratu elizabeth bawak plastik biru?

hahahhaha

Dr Singa said...

kalau tak ada summary.. bukan coconutz lah namanya ..


wa darat jugak..
tak pernah peygang tongkat itu jugak..

SuzieLAWAti said...

darat tu ape..?!...

habis dah..... rasa macam lom habis baca.. jer....

se kian ...

PaE said...

wahhh.. tu dia.. i want more!!! encore encore.. ehh ingat concert ke nk encore.. hiks...

Daddy Ziyyad said...

pihak Kastam dia cerewet ke kak? dia check apa? makanan?

saya pun darat jugak lah camtu! hahaha

buah delima tu kalau kat Malaysia pun mahal jugak..tapi takla sampai RM50...:P

Anash said...

DzuHata,
thanks dik for the 'like sangat'.
hehe


Supermeng Malaya,
tu la..cacat dah gambo tuh..ish...

Anash said...

DrSinga,
summary ada jugak yang lupa nak buat...
mana ingat buat le
hahah
sama darat gak ?
hi five!


Jujie,
darat? tatau? hashh darat tul la klu tatau
hahaha
nanti discuss futher
iye..dah abis citer dah...dah..dahhh

Anash said...

Pae,
eceh..tak sabo le tu dgn konsert ek???
heheheh
dah dah..no more.

Daddy Ziyyad,
dia dok suruh scan beg kawan beberapa kali..suruh kuarkan barang kata bateri cannot in luggage bla bla..
jenuh nak puaskan hati derang masa tu

kan...darat??? haha
punya mahal delima tu..terkejut kami

MasZuber said...

Sangat dalam maksudnya ini entry. As usual, bukan omong kosong tp tersirat penuh seribu makna. chewahhh

Anash said...

MasZuber,
heheeh...memang ada yang tersirat tersurat
hai mommy daneen!!!

sayadankamerasaya said...

hapdet lah wehhhhhhhhh...


hahahhaaaaa

Anash said...

sayadankamerasaya,
huit!!!!!
saba la wehhhh

Zizie Zack said...

salam kak ana... jumpa jugak blog akak akhirnya.. waa.. bestnya gi macau :D

Zizie Zack said...

salam kak ana... jumpa jugak blog akak akhirnya.. waa.. bestnya gi macau :D

Anash said...

zizie zack,
hahaha
akhirnya jumpa blog akak yang sendu ini
welcome dik
Macau sempoi..ehhehee

Time Traveller said...

Waa hebat nyer akak anash sampai ke macau.. Bila la saya nak sampai sana huhuuu

Anash said...

Time Travel,
ngada ah...kata nak takluk donia???
macau tak sampai? tipah tipu nih.
hahahah