Friday, December 5, 2014

Jogjakarta-2nd&3rd day:Kawah Sikidang,Telogo Warno &Punthuk Setumbu

baca je la papantanda ini
Yaaa...mari-mari...
lihat entry nih...
sambungan dari entry yang ...errr...dua mingu tak updet..
hahaah
Assalamualaikum
bersua lagi...meh sambung citer dari...tengok lobak merah di Candi Arjuna,
kami ke sini...Kawah Sikidang
Wa nih pantang betul kalau nampak paip
Terus nak snap gambar tak sabar-sabar
oh..nih paip salur wap panas yang datang dari kawah vulkanik
katanya untuk janaan kuasa letrik

sepanjang jalan menuju ke kawah tersebut
kami terus turun dari kereta, di'offer' oleh penjual topeng ...katanya kawah tersebut berbau busuk.
Ala..small matter bau tuh..cuba pi bau tandas awam yang jarang-jarang diselenggara
....mau pitam 6 minit kot?
kentang nih comel. katanya sedap dimasak dengan rendang.
eh? masak rendang letak kentang ker?
*blur sambil selak buku resepi*

nampak tu...
ada kawasan pembinaan di situ



banyak betul bunga abadi dijual
DrSinga dah tak tentu arah nak beli
suka tul dengan bunga Edelweis itu
oh ya..teringat lagu Edelweis...
"Edelweis..edelweis..every morning you greet me
small and white...clean and bright
you look happy to meet me"
*petikan dari cerita : Sound Of Music*




sapa-sapa yang rasa masih sayangkan nyawa...
jangan la pi panjat berdiri atas pagar macam tu


kuasa wap kawah yang disalurkan melalui paip

bahan mentah kosmetik untuk licinkan muka ada dijual
err...tak pe la
wa rela tepek muka dengan bedak sejuk


yang pastinya ...kawah itu panas


zoom sket permukaan kawah nih


ala..asap tebal
jom kita pi tengok belah bukit sana
ada apa?
apa? pergaduhan???

"meh la sini"
"tak pe...bak sini yang tu"
"eee..degil laaa..bak sini yang tuuuu"
"tanak!! nih hambek nih!!"
"tak pe..tak peee...kita bole laaa pegang yang nih!!"
"tayah!!! ish..ketegaq sungguh hai!!!"

*sebenarnya...wa sendiri tatau motif derang kat situ..dok tarik tarik kamera bagai*
hahahah
janji muka wa masuk dalam lensa derang


CPL sedang meng'adjust'kan kamera untuk kami posing ala-ala cover album UKay / ABBA
Nampak tak anak panah warna merah tu?
oh..bukan entiti
tu adalah warga tempatan yang mencari serpihan sulfur yang keluar dari wap..untuk dijual sebagai ubat jerawat...
semua tu adalah wap dari hasil vulkanik


tak berani nak sentuh air yang sedang mengelegak itu
dekat sungguh nih
dah..dah...lama dah hidu bau sulfur...
jom kita balik
singgah makan kentang goreng
sedap makan panas-panas.
kami singgah di salah satu gerai yang ada jual gorengan
Dan kami teruskan perjalanan kami (naik kereta) ke...
Telogo Warno & Pengilon


dah lupa berapa tiket masuk sini


air tasik dah surut
dulu airnya naik ke paras pangkin kat belakang tu
sekarang musim kering, kata Decky
nape dipanggil telaga warna?
katanya kandungan sulfur di air ini agak tinggi, jadi bila kena sinaran matahari, suka suka je alam menjadikan warna tasik ini kejabkejab kaler biru..pastu kuning..kekadang pelangi pun ada.
tipu? korang pi google la...
ehehehe


Sesungguhnya keindahan alam ini adalah ciptaanNya
jangan dipertikaikan lagi


kami jalan..dan jalan..dan bila dah cuak semacam je...sebab ..macam..err...jauhnya nak jalan...
maka
kami berpatah balik ke tempat asal kami mula jalan
heheeh
*padahal..dah letih*
kami pijak kawasan lapang tu...
macam pijak tilam
beralun-alun
wah...jangan plak kami pijak pasir jelus...
ok...scary...
*tahan nafas supaya badan tak berat ...*
motif?


derang nih memang tak boleh duduk diam


tengok?
*ngeleng kepala....*
(pabila anak-anak sendiri tiada disamping..maka, mak akan ada perangai anak-anak...)
sejenis betik gunung yang banyak subur melata hidup di sini
carisa?
kan GB?
*wa sempat singgah tandas di sini*

Gardu Pandang Tieng
selepas kami keluar dari Telogo Warno tadi. kami singgah sini pulak

berhenti tepi jalan je...
sambil menikmati suasasna Dieng Plateau
Ok jum..kila pulang ke Jogja.


visit to Dieng Plateau-DONE
Next...
hari ke 3- seawal jam 5 pagi (kot...dah lupa laaa)...kami keluar dari EDU Hostel.
(Missed lagi sarapan...huhu)
memanjat 300m jauhnya ke atas...untuk memacak tripod dengan jayanya di sini
ramai dah tunggu
tunggu apa?
awan je tu....
hai adik sado!!
eh eh


"we are watching cloud and fog"
kata abe Perancis nih
hahaha sabo je la bang oiii...
agak kecewa pada mulanya...
nih je yang nampak???
ehhh..ehhh..dah nampak tuuuuu


wahhhhhhh!!!!!!!


eeeeee.....santeknyerrr


haaaa...lagi jelas...
puncak Borobudur!!!!
Subahanallah...cantiknya suasana nih
dan lagi...


....dah pun siang..maka
kami pun balik
oh ya..wa sempat melawat tandas di sini
gile sejuk airnya....
ini adalah trak yang kami naik

tak de la susah sangat sebenarnya
hehe
tu..relex je pikul tripod...



itu adalah surau-pi solat subuh sebelum kami mula memanjat bukit ini
kat mana sebenar kami pergi?


tarra....
Punthuk Setumbu
sila pergi kalau nak tengok borobudur dari kejauhan
Seterusnya kami ke...
sini...dengan panas yaamattt
untuk melihat
.....err..sapa ada tertinggal henpon nih?
.
.
.
tunggu entry selanjutnya..

19 comments:

CiKPuaNLawA said...

nak choppppp...!!!!!!

CiKPuaNLawA said...

ok habis baca...

saya rasa telipon tu dah wujud dari jhaman dulu lagi..!!..
hehehehee

kenapa la perangai mak budak suar pink tu begitu rupa...?!.. masa tu nak mengaku tak yang dia tu kawan ?!...

Aku Seorang Pengembara said...

Kes berebut / gaduh kamera tu klakor bace...panda mu create story

gadisBunga™ said...

1 entry untuk story 2 hari. Ngelat!!! Hahahah!!!

Mie said...

Telaga warna tu lebih cantik kalau pandang dari atas ...

mrs.smile said...

kagum dengan kakak penjual tu berniaga tengah panas!

Time Traveller said...

Dah baca separuh ngantuk sangat nie.. huhuhuu .. Nanti kita sambung esok pepagi yer Kak Anash hahaha.. :D

Dr Singa said...

bunga abadi + botol sarsi =
hadoiiii!! hahhahaaaaaa!!
padahnya!!

Miss said...

panas ke kat atas borobudur tu kak??

Anash said...

CiKPuaNLawa,
hahahah...kalah gB..kiki
jangan risau..sejak percutian tu..belum lagi terpikir nak 'unfren' . anda selamat.
kikiki
henpon pra-sejarah kan

Anash said...

Aku Seorang pengembara,
bila datang idea..bole la reka.
time idea kosong..blank entry.
hehe
selamat datang komen !!!

Anash said...

GadisBunga,
bukan ngelat..tapi buat-buat macam tipu je..wakakakaaa

Anash said...

Mie,
ha a..baca blog Mie tadi..
pandai jugak plan pi tempat tinggi utk tengok Telogo Warno

Anash said...

mrs smile,
panas-panas suam je ..heheh

Anash said...

TimeTraveller,
kul 3 pagi baca blog?
bangun buat qiamulail ker?

Anash said...

DrSinga,
heheheheh
hanya mereka -mereka yang tahu
kisahnyer

Anash said...

Miss,
panas dik
kali kedua kami rentung selepas Prambanan

Dinas Aldi said...

Macam biasa, hepi ja baca entri kat sini, heheee :D

Anash said...

kak Dinas Aldi,

eheheh..lama nyer akak tak jenguk!!
rindu nyer!!!!