Friday, July 25, 2014

Selamat Hari Raya AidilFitri 2014

 Assalamualaikum semua.
Wa yakin.
Pada ketika ini, ada yang dah berada di kampung.
ada yang dah mula bergerak di jalan raya.
dan ada yang masih sengeh-sengeh di pejabat.
Wa? masih menten cool depan PC pejabat..tapi tatau la otak dah pi tempat lain. Jiwa pun. badan je yang nampak dalam opis. hahaha

 saja wa tepek gambar makanan.
nih adalah rangkuman apa yang wa makan sepanjang berbuka posa di Bulan Ramadhan tahun ini.
wah..siap buat 'summary'?
 3 gambar tadi adalah bertempat di rumah kawan wa. 8 Julai 2014 - wa ke rumah beliau.
wa tolong buat air mangga je
yang lenlain..kawan wa uruskan

 9 Julai 2014 - wa dengan adik serta adik ipar
makan di Flaming Steamboat House, seksyen 24 Shah Alam
kami senak dengan hidupan laut berenang-renang dalam usus kami ketika itu
 acara tahunan berbuka posa bersama Travelholicawsome
12 Julai 2014 - sebahagian dari kami yang berjaya hadirkan diri
venue : sememangnya rumah Puan Ely & En Hasrul yang mempunyai fasiliti lengkap
hahahaa..thank you wahai tuan rumah
kali pertama percubaan wa memasak sambal mak teh
sambal arwah mak wa yang terkenal di kalangan saudara mara wa
(pangkat mak wa adalah mak teh)
Alhamdullilah...menjadi plak? bapak wa kata sedap
hahaah...
*ko kan 'kayu' bila bab masuk dapur*

 cepat angkat tangan laju-laju sapa yang nak resepi aritu
heheeh
sangat mudah ..cuma remeh dari segi persiapan
(pijau tangan woooo...)

asal kisah resepi nih...
arwah mak wa saja-saja cuba buat / cipta semata nak masuk peraduan memasak anjuran KEMAS di kampung wa (zaman tu wa masih sekolah rendah...ingat lagi..sebab wa nyer ketinggian sama paras dengan dapur mak wa masak ketika itu-iya..wa memang kemetot..hahaaaaa).
top 3 (tak silap) arwah mak wa menang...
sejak tu dah jadi 'signature' arwah mak wa tentang sambal ini.
heheh
maka, sila  la cuba resepi sempoi ini. SEMOGA BERJAYA
(sah laaa..nih akan jadi menu raya kampung wa kali nih...)

16 Julai 2014- wa meneman Janggel dan Byya yang mendapat jemputan ke Solaris Dutamas
Kami makan di Mamalade Cafe.


19 Julai 2014 - ke hotel 'limau mandrin'
berbuka puasa bersama opismate wa.


dan di kala ini wa suspect..wa mula batuk bila
pi telan air ini
secara banyak
dan secara gelojoh
(sambung balik batuk...)

Aqillah: Chairman of the day..dah gaya orang dewasa-macam ada masalah je..kiki
24 Julai 2014- kami ke sini
gigih merentas jem semalam selepas wa melompat ke dalam kereta terus ke KLCC.
(dok dalam terowong Jalan Tun Razak depan RHB tu abis dalam 30 minit??? kegilaan apakah ini??? tidakkkkk!!!!)


nampak macam wa suka makan tempat best-best aje?
hahah...ada kalanya wa makan sensorang...mengadap buah kurma, berselang selikan air masak dan makan nasik ayam mengadap laptop.
(dan kadang kala berbuka dalam kereta dengan terkorek-korek baki biskut tepi 'dashboard'-mujur ada..hahaha..buruk perangai)


zuhudnya bunyi..kan?
roti jala dengan kuah kari ayam yang mabeles...dibuat oleh kakak saudara wa.
iya..set pinggan yang tak sama
senduk besi yang bengkok
alas kertas sokabar je
dan bersila

verdict : sedap untuk santapan rohani dan jasmani
(dah macam tagline ceramah agama je?)
bulan puasa...bulan memberi
wa sempat sambar anak pokok pandan, serai dan limau purut untuk rumah kawan wa ini
berkata tentang serai..
tahun nih wa tak pi cabut serai untuk jualan
semangat itu dah terhilang dengan ketiadaan tulang belakang wa iaitu arwah mak.
wa cuba untuk pulih dapatkan semangat 'cintailah serai anda' namun..gagal ...
harap gagal nih sementara sahaja....
(terus pi cari anak serai buat benih)
terapi tepung
untuk kali kedua tahun nih wa buat
pun sama
semangat wa hilang untuk bermain tepung
huhu

mendapat kad raya
membuahkan senyuman di wajah ini
memang..tulisan doktor buruk
tapi hati beliau tidak buruk
terbukti
hehehe
(thanks for both gifts!)

satu demi satu
rezeki wa memihak kepada barangan pemberian
Alhamdullilah


berjumpa beliau
juga merupakan satu pemberian rezeki buat diri wa juga
sebab pabila dapat peluk dan mendengar kisah beliau bersyukur boleh berjalan....
was a priceless moment for me.
"kun fayakun"..benarlah ayat tersebut
Subahanallah
menunaikan amanah dan niat seseorang.
wa rasa lega.
malam itu, anak-anak yatim dapat merasa pulut kuning dan rendang ayam
hasil masakan kakak saudara wa.
Alhamdullilah
selesai satu lagi tugasan wa bulan ini.
jiwa kosong
kalau dilayan kosong
bole kacau jiwa orang lain menjadi kosong juga
maka
isikanlah dengan sesuatu yang berfaedah
sesungguhnya
tahun ini
Raya...amat berat buat wa
kali pertama beraya tanpa orang tersayang....
wa harap..tahun tahun depan..wa dah lali dengan suasana itu....
(terbayang waris mangsa MH370, MH17, GAZA...)
deeply feel the lost



SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI
kepada semua pembaca blog ini
dan juga
MAAF ZAHIR dan BATIN
atas apa jua coretan, tulisan, nukilan yang sedikit sebanyak tercalar jika disalahertikan.

saya bukan sempurna.
eh
wa bukan sempurna.

dah ..pi kemas barang...kata nak balik kampung,kan?


30 comments:

Ren said...

First!

Selamat Hari raya akak!

Jari Manis said...

Selamat Hari Raya kak Anash...
Lama x singgah sini :-)

Hafiz Yusof said...
This comment has been removed by the author.
Iza Hyun J @ paE said...

Selamat Hari Raya kak..
Maaf Zahir batin...
Muahhh
okeh nk off lappy.. nk balik kg..

zasssss bye..

Emy Tak Kecik said...

Selamat Hari Raya kak....

ati2 drive pulang ke kampung :)

Hafiz Yusof said...

Selamat HAri Raya kak....

Minta ampun mintaa maaf jika ada salah dan silap dalam gurau dan pergaulan kita yer...

Nnt raya sila la dtg tgkat 7 yer....hihihi

John | Kaki Berangan said...

aisehhh tak sempat nak first!

selamat hari raya akak! maaf zahir dan batin dari perantauan. jemput ler ke rumah nnt ye. hiks.

mrs.smile said...

selamat hari raya akak! mohon ampun dan maaf kalau ada salah dan silap
* sambil cium pipi disebalik screen pc ngeh ngeh

ok..resepi dah snap, buat tatau bila :P

raya ni juga raya yang berat buat saya, jom kita kuatkan semangat kita! yakin boleh

Anash said...

Ren,
first? hahah
salam aidilfitri jua...bebaik memandu


Jari Manis,
selamat dtg mengomen kembali.
Salam hari raya jugak.
berhati-hati di mana jua berada

Anash said...

PaE,
muah back.
nah tutup PC dengan kain nih
(baling kain langsir)

kirim salam kat mak eh


Emy Tak Kecik,
Salam aidilfitri jugak buat Emy
pun sama..drive carefully tau

Anash said...

Piz,
ada open department raya ker?
iya..akak akan dtg tanpa gagal
hahah
salam aidilfitri juga


John,
apa ke nama jalan pi rumah tuh?
er..jauh aaa
tak first? kikiki-perbezaan zon masa
enjoy your raya di perantauan

Anash said...

mrs smile,

sesungguhnya dugaan nih diberi pada yang sanggup terima
ayuh..kuatkan semangat

salam aidilfitri buat mrs smile.
sila masak lauk sempoi itu
ehheeh

anakomak said...

Selamat Hari Raya kak coco ...
;-)

Anash said...

anakomak,

Salam aidilfitri dik....

Miss said...

Kak Anash!! Selamat Hari Raya Aidilfitri...Maaf zahir dan batin jugak wpun kita tak penah jumpe ye!! kalo wat lalu lintas di parit perak..sila dtg rumah wa...ekekeke..gegambo makanan tu amat mabeles!

Anash said...

Miss,
iye dik!! salam aidilfitri jua
ala..akak tak ke utara malaysia..
tq sebab sudi ajak dtg rumah.

gambo makanan adalah nampak mabeles walaupun nasik panas..sebab perut tengah lapar..hahah

Dede Ruslan said...

wah nampaknya sangat lezat, selamat hari raya :)

syieda said...

Selamat hari raya akak comel.
Jemput dtg rumah ye kak.
Maaf zahir batin.

Cik Nurul said...

Salam Aidilfitri. Hee :)
Maaf zahir & batin...

Anash said...

Dede Ruslan,
lazat sebab perut lapar kot?
heheh
salam aidilfitri juga dik

Anash said...

syieda,
rumah mana tuh? heheheh
Insyallah..jika diberi alamat..apa salahnya
(ps..ada kuih siput?) #tetiba?

Anash said...

Cik Nurul,
Hi there!!
salam aidilfitri juga !!!!

dzuchan said...

selamat hari raya kak coco
maaf zahir batin..*peluk cium pipi*

Anash said...

dzuchan,

salam aidilfitri..rasa cam baru je missed tak dpt dtg beraya di rumah dzuchan aritu..kan?

(laga pipi)

syafiq sholihin said...

lauk tu nmpk menarik dan senang utk geng bujang sediakan.. bagusbagus..

selamat hari raya! :)
#rasarasabolehdapatduitrayatak?

Time Traveller said...

Akak Anash.. Selamat Hari Raya Adil Fitri.. Mohon maaf zahir dan batin.. Semoga kekal ceria dan riang bahagia gitu selalu :D

Anash said...

syafiq sholihin,
hahaha..walaupun anda seorang student ..tak bermaksud akan dapat duit raya dik..heheh

salam aidilfitri jua buat nun di utara...

Anash said...

Time Traveller,
sama-samalah kita kekal ceria hendaknya...
dah
jangan nakal2 tau!!!
hahahah

Dr Singa said...

ya Allah..
buruknya tulisan akuuuuuuuuuu!!

wahahhaaaaaaaaa..

[ baru mula bukak blog sendiri dan blog orang hari ini..]

Anash said...

Dr Singa,
buruk tulisan tapi hati baik
ehheheheee

jangan la sedih !!!

heheheheheheheheheh

(puasa blog walking kaa?)