Monday, April 4, 2011

Rambutan Gading

"Balik tak minggu nih? mak ada kat kampung nenek " . "err...balik...balik..." (sambil mengangguk kepala bersungguh-sungguh padahal mak wa call je, macam la leh nampak ko yer kepala terhangguk-hangguk itu...) ' Dan setibanya di Alor Gajah, Melbourne..,mm opss.. Melaka .. nampak macam biasa-biasa je pokok ini..kan? tapi jangan tatau hasil nyer....
Tarrraaa...rambutan gading beb....cukup dengan pakej semut itam yang suka mengigit wa..

.

ekceli wa kena kerahan tenaga gi petik buah rambutan itu...

.

disebabkan wa paling muda (belum masuk 40-an consider mude ape...?) di kalangan auntie-auntie dan nenek wa, dan tak mo dichop sebagai 'anak durhake', maka wa pun panjat la tangga...(skill panjat pokok sudah hilang ditelan zaman...wa mampu guna tangga je..)


Lagi satu pokok yang tinggi...cuba teka pokok apakah itu?


...pokok bunga cempaka..peehhhh..tak pernah wa nengok tinggi macam tuh....

.

tak de maknanya wa nak kena panjat semata-mata nak petik bunga itu..

.

sebab bunga tuh mana leh makan,kan???? Mari carik pokok yang mengeluarkan hasil buah-buahan....

...salah satu anak pokok kelapa yang baru jinak-jinak mengeluarkan hasil..selama 3 tahun...akhirnyaaaaa............... tapi, nih kebun sepupu wa....kebun wa? dah ada hasil pembalakan kot....semak gilosssss...


Lagi satu tanaman pokok buah-buahan...Ish dah macam Pegawai Pertanian plak entry wa kali nih....



"Nek...."

.

"haaaa?"

.

"Nih buah ape?"(sambil tunjuk buah rambutan yang belambak kat tanah..sebab nak bagi semut itam tuh lari......)

.

"Cikuuuuuu"...dengan muka konfiden nenek wa jawab.

.

"hah? ciku?"..kata wa dengan blurrr.....

.

"Iyo la...cikuuuuu tuuuu...." sambil memoncongkan molotnyer...

.

"Rambutan la nekk..." tanpa teragak-agak wa membetulkan 'vocab' nenek wa..

.

"ooooooooooooooooo...." (sambil makan keropok bawang...memandang jauh ke jalan raya)...


Kira nenek wa masih leh nampak buah rambutan yang 'mistakely' nampak cam buah ciku bagi diri dia..kalau wa ...agak2 dah tua macam nenek wa (kalau sempat tua)..silap2 wa kata rambutan tuh wa panggil buah stoberi ....(belagak ko feeling-feeling dok Manhattan ke? Dey..ko dok Melaka je laaaa...)


...dan nenek wa menanti, kot-kot ada anak dia datang jenguk dia di kampung itu....

Moral of the story : Sapa-sapa ada kampung dan mak ayah, sila adakan masa untuk mereka...walaupun seketika...(again..me and my 'tazkirah pagi Senin ...)
"Maka yang mana satu di antara nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan"
Surah Al-Rahman.

2 comments:

masMZ said...

wakaka... betul. betul.... entri Jabatan Pertanian.... hahahaha

Anash said...

kan?
cuma tak bertauliah je
hehe