Friday, May 21, 2010

2006 Main Road

Sebelum wa mula lupa diri..
ada baiknya wa cari asal usul wa...
Sebelum adanya wa...mesti ada mak & bapak wa (kecuali wa nih anak buluh bentung..)
sebelum adanya mak & bapak wa, mesti ada atuk & nenek wa...
Sebelum adanya atuk & nenek wa, mesti ada moyang wa....
Sebelum adanya moyang wa..mesti ada..errgg...ape eh ???
tahap nih wa tak sempat nak 'jelajah'...

Jom 'skodeng' zaman lama.....



1965 (lebih kurang aaa..) : gambar busu wa berdiri depan rumah arwah atuk wa....

Wa sempat menemuramah arwah atuk tentang sejarah rumah ni...

Jap...kono tukar dengung ayat tuh....

"Dolo2 rumah nih bukan kek sini lotak eh.."

"Dah boli tanah nih...pakat2 orang kampung pikul ramai2 usung rumah pindah kek sini haaa..."

..masa tuh wa sudah terlopong sekejap...so the Badang type orang kampung tuh kan?

"Kono gak gadaikan golang kaki omeh (emas) nenek ko 2 bijik...buek boli tanah, angkut rumah ko sini..."

oooo...wa terpikir..ada gak gelang kaki emas leh wat gadai...wa ade apa?? gelang tangan pun nipis semacam jee....
Itu la serba skit citer atuk ku...

2010 : gambar tak-de-sapa-sudi-nak-berdiri depan rumah yang sama

Nih masa pembikinan rumah kayu ke rumah separa batu dan kayu bermula....
Ekceli, ..wa dah mula rindukan rumah kayu lama ...
walaupun tak dok sini, tapi bila balik kampung je....suka main lompat2 dlm rumah tersebut ...
suka kena marah (suka??) sebab gegarkan rumah ....
lom masuk bab panjat tembok...panjat pokok..panjat buaian .....
ishhh terselah kebuasan dan ciri2 ke'lelaki'an wa...
opss... ada gak sudut 'feminin' ku......main masak-masak, main anak patung, main jadi mak-mak, hehehe....
..dan sekarang...rumah nih menjadi rumah agam sahaja...
balik hujung minggu, sekadar 2-3 malam, hujung minggu, semasa nak berkumpul ramai2 di sini ..raya pertama di sini..walaupun atuk dah tak de..
Nenek wa, dok dgn family wa di Melaka...
Piring Astro tuh..abaikan..buat hiasan untuk burung bertenggek je...

Mengimbau kenangan silam...mengingatkan asal usul kita yang sebenarnya....
Nanti aaa...wa nak upload lagi gambar lama-lama...
Lama di sini..boleh dikira sebagai antik...sebab zaman Jepun dok Malaya lagi gambar tuh dah wujud.....
errr...Jepun masuk Malaya tahun bila ek???





2 comments:

masMZ said...

coco, suka larr kita umah 60an tuuuu.... leh tak main aci kejor dalam umah??!!! Huhu

Anash said...

boleh sesangat..
feeling2 rumah tuh bosar gadang sebab maso tu kita nih kocik yo..
sekarang nih tak kocik laie..kombang ado la...haahah