Sunday, November 25, 2018

NEPAL : 2nd Day - Pashupatinath Temple, Boudhanath Stupa and Monkey Temple

berlokasi di sebelah Sungai Bagmati....
tempat ini adalah tempat suci bagi penganut agama Hindu
Selepas bayar NPR1000 sebagai tiket masuk 
ke kawasan tapak UNESCO ini...
wa dan travelmate pun berjalan ..dengan iringan polis pemandu pelancong

inilah tempat di mana mayat di bakar...
dan abunya ditolak ke dasar sungai...
.
.
.
sungai tak berapa nak dasar sangat 
.
.

 masa wa sampai ...ramai pulak mayat nak dibakar...
wa bole nampak satu satu proses pembakaran mayat ini.
dari yg susun kayu (paling kanan),  yg dah letak mayat dan baru nyala api...(yang tengah),
yang bahan kayu tengah membara (paling kiri)....

dan juga nampak yang dah abis bakar....pekerja ambik penyapu....
sapu bara dan abu masuk sungai
dah
selesai
.
.
.
errr..

 kelihatan beberapa kumpulan keluarga yang datang
wa dok belah sini
bau mayat terbakar?
wa tak sempat nak bau...
heheh

(tahan nafas...)



kami bergerak ke atas lagi
sesambil memandang ke arah seberang sungai


yang nih..kami duduk dan lihat
rasanya nih keluarga kasta tinggi
mendiang dibaringkan kaki julur ke sungai.
sambil ahli keluarga yang lain 
ziarah, cium pipi, letak bunga untuk kali terakhir
tunggu yang lain-lain datang 
sorang 
sorang
pi jumpa sat saudara yang kehilangan nyawa nih


wa bingkas bangun bila pemandu pelancong ajak tengok 
tempat lain 
dia bosan kot
hari-hari nengok mayat bakar bila dia kena bawak pelancong ke sini


kami dibawa ke tempat paling suci oleh penganut Hindu di kawasan Pashupatinath Temple ini
.
.
.
tu dia
nampak tak
lembu emas
.
.
eh
patung lembu emas

   

so, tinjau dari tahap ini sahajalah kami bole sampai
.
.
kat sini
kami disapa oleh pelawat tempatan 

"bro...bro...abang..abang..."
kami berpaling 
"dari Malaysia ke ?"
2 orang mat Nepal tegur kami
.
.
"ha a ..."
(takkan nak ngaku..no..we from hengland..yu know..hengland...not huawei..)
#tetiba
"oh ..kami pernah kerja sana 2 tahun..Malaysia bagus..."

sambil tunjuk jari 'thumb-up'

"oh..haha..tak nak datang lagi kerja sana?" kami bertanya

"kalau ada chance..mau juga.."

kami pun babai mereka selepas kami sign autograf kena tolak oleh peminat ramai nih dan meneruskan perjalanan kami balik ke kereta.

Nampak banyak lembu sana sini
dan juga
burung merpati

Selepas kita ke kawasan Hindu...
ayuh kita
ke kawasan Buddha pula

ke manakah?




The famous big Stupa
dikenali sebagai
Boudhanath Stupa.

Dikhabarkan Stupa paling besar di dunia...

 ayuh kita lihat sekitar kawasan nih
ada gerai jual cenderahati
jom la naik rooftop...minum petang
dari situ leh nampak 'bird eye view'

 "Im watching you"
*letak dua jari kat mata...pastu tunjuk 2 jari ke hadapan*
sambil kunyah french fries....

sesekali nampak kapalterbang lalu atas Stupa nih

dah isi perut lebih kurang
kami turun dan sambung jalan jalan
nampak ada yg bermeditasi
ada yg dok mcm yoga
ada yg baca mentera

kawasan nih lagi bersih dari yang tadi
masuk pun murah....NPR150 je

pun merupakan tapak UNESCO dunia

apa nama nih?
dok ghalit nengok deme pusingkan roda 

sentiasa berpusing 


ayuh...

kita ke destinasi terakhir untuk hari ini
iaitu MonkeyTempe
ehh
Tempe pulak

(Sedapnya makan tempe goreng kunyit panas panas)

Monkey Temple


 di sini
kami nak lihat matahari terbenam
katanya lawa

 sementara tunggu waktu tersebut
ayuh kita kira monyet yang ada
satu
dua
tiga ratus
empat
lima...

pas lima..?


ini adlah dinamakan group photo


 monyet nih tidak agresif
tapi
berhati-hati lah dengan barangan anda
once broken consider sold

eh?


 tapi kan
kita merancang
Allah tentukan

tak de sunset yang lawa....
sebab...tuuu...
jerebu je???
 jom aa balik
sakit lutut panjat anak tangga nih
arghhh


dan malam
kami makan nih
sedap oit
nama kedai?
tatau hahahahahahahaahha
hampeh punya info


esok pagi kemanakah kami?



4 comments:

MasZuber said...

i baca ni sis :-)

elly nadyra said...

bukti dah baca.
apa ni blog ni info tak lengkap hahahahhahaa
semua lupa, banyak makan semut ke apa hahahahahhaha

cetek pulak sungai tu, camner nak hanyut

Kay said...

eh saya pernah gmbo tu kat IG Dzuli...

hahaaha

acu yuhan said...

hi.. content blog menarik.. lets blogwalking and click iklan..done follow u.. follow me back.. http://acuyuhan.blogspot.com/ thanks