Tuesday, April 7, 2015

Pulau Ketam - Awal Kisah


menuju ke jeti untuk sarapan dahulu dan kendian baru ke Pulau Ketam
  Assalamualaikum aloo aloo aloohaaa

nih entry 'throwback'
ingat gambo instagram je ada throwback....blog pun ada ???

*wasap derang..tanya bila tarikh kejadian nih*

25 Januari 2015 - Aktiviti get-away wa yang pertama untuk tahun 2015.
sebenarnya ada lagi aktiviti lain iaitu menjadi host kepada kawan Jepun aritu..
haaa..yang tu ..tunggu entry lain eh.

kisah asal, diroger-roger oleh DrSinga dan WakJan untuk menjelajah Pulau Ketam, Selangor.
Wa kata ok je. Lama dah tak naik beskal... ada lagi ke skillnyer?

Selesai bersarapan di kedai roticanaibestdanservicepunCUN, maka wa dan wakjan pun menuju ke stesen komuter Shah Alam, menunggu Khai tiba (sambil gigil-gigil nebes tak pernah jumpa Khai sebelum nih...)

dan setibanya Khai, katanya ..kawan alam-maya-omputih pun nak join dan beliau dah pun naik komuter...
(pun sama..wa gigil nebes nak kenal sapa mamat omputih ...hahaha..gedik..lempang kang)


 setibanya kami di sini, maka, cukuplah ahli Pulau Ketam dan bermula la kami makan berasaskan 'pot luck' yang masing-masing bawa ...tu gB tengah 'gumbira' sebab dapat pinjam cawan dari pihak cafe, manakala wakjan pun gembira ntah kenapa...?

 iya..itu wa!
hahahah
bila lagi nak buli Derek tu...

Selepas kenyang, kami bergerak ke jeti


 naiki bot RM10 / pax
wa nampak nih
lalu wa berangan.....

*sengal
*abaikan

 dalam 30 minit ..kami tiba di sini
sapa-sapa yang kaki memancing..mereka turun di sini..kelong untuk memancing
kami tak turun di sini
lagi 10 minit, kami akhirnya tiba ....
 ..lalu menurunkan diri ....
(sopan nyer haiiiiiiiii...anak sapa nih turun dari bot pun lemah longlai je...)

bukan...bukan pulau Hawai mahupun pulau Hawau

(pulau Hawau? tau le ko orang Melaka..hawauuuuu...)

betul lah..nih le orang dok sebut-sebut Pulau Ketam
kompom...kita tak salah pulau!!!
ayuh..mari kita hitamkan kulit di sini

 mencari basikal untuk disewa.
dalam RM5 - RM8 / hari

 kelihatan Khai sedang cuba imbangkan badan
manakala..gB sedang...dok edjust kata beskal nyer tak betul...asyik goyang goyang katanya...


kami suka suki berhenti ambik gambar.
....valve pipe pun dak CPL boleh teruja nak hambek gambo....
DrSinga pandang je 'permainan' dak CPL dari jauh  

dah kenapa nampak macam jem?
oooo sume kena turun ...tolak basikal
hahahahahaha
jangan memain..jambatan kat sini boleh tahan tinggi woit...

wa suka nengok gotong royong anak beranak nih
soo cute ok
*cute untuk anaknya..bukan Bapaknyer..*
uhuk..uhuk..Daddy Ziyyad..sila jangan perasan
Khai..ok...cute jugak ...hahahah

 permandangan belah kanan bahagian pulau ini
hampir setiap sudut wa berhenti mengambil gambar
banyak 'subject' yang wa suka
contoh...
 pokok nona tanam dalam bekas?
tu pokok pandan...


sejenis keledek...sejenis sayur yang dipetik pucuk dan daun
pun tanam dalam bekas plastik

 tiada sebab untuk tidak bercucuk tanam
jangan buat alasan kata tak de tanah nak tanam...kan..kan...?
 ada juga kawasan yang dijaga dengan bersih

 warna ceria di setiap rumah yang ada

 dan lagi
tak sangka kan..nih di pulau...

 dan kami berhenti di tokong cina
untuk makan tengahari
bekal dibawa dari rumah masing-masing
dengar citer payah nak dapatkan makanan halal di sini
weh..kat tokong cina nih ada ular sawa tau
Jangan lupa pi tengok

 haishhh..bersepah basikal memasing!!!!!
masa nih sume pi buat lawatan sambil belajar tengok ular sawa....
tapi sebelum pi tengok ular, jom kita....

 ..................makan!!!!!

ada orang tu ..celebrate Birthday kat Pulau...untungla diingati ramai
ehheheeh
ps: kek cekelat itu adalah sedap!!!
 kami kami kami kami kamiiiii
mudah suka bila berada di depan makanan...
dok hambek gambo...ntah bila nak start makan ntah...
dah kenyang?
ayuh sambung mengayuh....

 persis seorang perantauan mencari saudara yang hilang
ehheheheheh
katanya cari nenek tiri di sini

 kan? tak ke tinggi jembatan nih?
mau terbabas la kami kalau naik basikal turun dari jambatan ...melainkan memang biasa masuk kayuhan sana sini...
kalau nak rasa tergolek kuar dari jambatan lalu tersungkur dalam lumpur, sila la berbasikal laju-laju turun jembatan ini...

 
 kami jumpa udang kering nih
ok
kensel nak beli
hahhahaha
*tak sedar..ko makan kat kedai makan pun ntah-ntah beli udang kering kat sini?*
glup...

 wa nampak nih
alololooo..comelnya kete truk ...
sah sah guna bateri

 jumpa jeti ini
eh ada 'love-love' pulak
apa lagi..jom posing!!!
mana 'model couple'? mana???

haahahahaahah...
nampak macam redup
tapi panas weh!!!!
 ambek gambar derang
derang ambek gambar kita
 motif wa nyorok belakang CPL?
supaya nampak kecil
hahahaha

 tatau la nape wa pi pegang lutut macam tu
effect apakah yang wa cuba tonjolkan?
*tak sedar diri lutut memerlukan penjagaan rapi*
(sapu minyak gamat kasi wangi sket lutut...huhuhu)
ok wa nampak agak berisi
kbai
#sentap dengan diri sendiri  
 dah dah le korang
tak reti panas ke ?

 oh ya..dekat jeti tadi ada galeri lukisan
nih kije wak jan..dia yang pi hambek gambo ni
 sebahagian daripada hasil lukisan di dalam galeri ini

 nampak ahmoi nih tinjau kami yang tak abis abis posing
dah jom...kita ke kiri pulau lagi

 rumah lama
macam unik je kan?
 kami dah ke penghujung kiri pulau
jalan titi makin sukar
agak-agak tak konfiden kayuh beskal, baik je turun dan sorong ..

 oooo jalan tu menuju ke sini
baca ..rasa kelakar pun ada
jas = ingatkan Jabatan Alam Sekitar....rupanya 'Charge'...
heheeh

juga tempat kaki pancing
ok
jom balik
ok dah abis citer kisah kami di Pulau Ketam
dah
dah

hahaha...
tunggu kisah selanjutnya

12 comments:

DJ said...

Pulau ni xde jual mkn ketam ke kak?ke x halal?hehe

DJ said...
This comment has been removed by the author.
SuzieLAWAti said...

ok.. jom balik... eyhh.. ke ada sambungan lagi ni...!?.. hehhee

Dr Singa said...

gambar pegang lutut yang sangat hip hop !! untung aaa ada topi hip hop !!

dan untung aaa ada kawan mat saleh selebriti yang masuk tv ....

*fiuhhh ... nebes nak baca ...tapi lega agak selamat.. tidak dibahan sangat ..*

Daddy Ziyyad said...

hahahahaha...masing masing turun dari basikal, tolak basikal naik bukit!!

gadisBunga™ said...

#jomaaaaapegilagiiiii!!!!

mrs.smile said...

ok bai takde nama saya kat sini..eeeh tetiba :)

berisi?? takde maknanya akak ilusi akak semata-mata tu

Anash said...

DJ,
ada jual ..rasanya
tapi raju tahap halalnyer
huhu

SuzieLAWAti,
jab aaa..jangan balik dulu
hahah

Anash said...

DrSinga,
tu topi free opis bagi
hahahahdui...ooo nak kena bahan?jab ehhh..tunggu
*matsallehtukawankhai*

Daddy Ziyyad,
terus jem jalan tu..kikikiii

Anash said...

GadisBunga,
#jompipulaulainlapulak
#penatjugaktaiptahannapasnih

hahahahahahah

mrs smile,
ilusi akak sangat nakal
sebab sll tipu akak
next next next entry ...tunggu

tiga lalat said...

Salam. Hee meriah ;pp

Anash said...

tiga lalat,

heheh..meriah yang sempoi
Salam kembali