Wednesday, September 10, 2014

Merdeka 2014

paginyer..mereka dah sampai sini
Assalamualaikum.
Bukan..nih BUKAN di LOMBOK.
Kisah Lombok di hentikan seketika, bagi memberi ruang mereka-mereka-mereka tu updet blog dengan kadar segera..(kalau la updet..haiii)
Sempena nak rai Hari Malaysia 16 September 2014 nanti, meh wa suntik semangat patrotik negara di sini.
Jom layan gambar jom


sorry-gambo gegar..sambil jalan sambil ketip gambo..haha
Seawal pagi selepas subuh, wa ber'car-pool' dengan mereka-yang-nak-sambut-hari-merdeka.
Siapakah mereka?
tunggu hujung entry.


wa sangat suka lagu yang bermula dengan lirik "di sini lahirnya sebuah cinta"
baik lagu lama..mahupun lagu baru
yang sedang dikeudarakan saban hari
'catchy' kata omputih.

tadi pukul 7.30 pagi
nih dah hampir ke 8.00 pagi
dah mula nampak kemeriahan di sana sini
sebahagian wargakota membanjiri ruang tembok
sesungguhnya..meremang bulu roma wa di sini
aura nya lain
dibandingkan dengan dok depan TV sambil makan nasik lemak di kala melihat perarakan merdeka.
Iya..KALI PERTAMA wa ke sini untuk lihat sambutan Hari Merdeka
Kali pertama wa lihat sambutan Hari Merdeka peringkat Kebangsaaan adalah di Melaka..Nasionalisma Teras Perpaduan - tema pada tahun 1983 (wah! ingat lagi wa rupanya?)


untuk mendapatkan posisi yang bagus..kami kami kami kami kami berdiri di tembok
yang ada lampu limpah (sportlight) menghala ke tiang bendera gergasi Dataran Merdeka
wa panjat (dengan pertolongan)
adui lututku...huhu


tak sia sia..leh nampak ini
dan ini
ok..lense tak canggih..nih je wa leh zoom
jom tengok gelagat manusia
duck face?


antara yang menjadi tumpuan
dan rebutan untuk bergambar sama

generasi baru
yang bakal menjaga negara kita
Insyallah
berdoa agar muka wa tak masuk
dalam mana-mana sokabar tempatan.
wa suspek..derang nih adalah reporter
agak je la

lagi tumpuan di sana
lawa gaun tu
gigihnya para ibu bapa
tudung pun bendera coraknya
ko hade?
Yang Dipertuan Agong dah sampai
wa dapat tengok dari jauh
sesekali mata menjuling..eh..menjeling ke arah skrin besar di Dataran ini


bermula persembahan dari budak sekolah

semua pantas bergerak
ramainyerrrr
dalam ramai-ramai tu..tak de plak yang terjatuh terguling?
wa kagum

pas nyanyi lagu negaraku dan lagu lagu lain
dan siap berikrar
bermula lah perarakan
ok
jom kita turun
tembok nih tetiba ramai plak yang sama-sama panjat
tetiba rasa sesak dengan orang lain


kalau nak interframe masuk TV...
lalu lalang lah belakang mereka ini
tak..wa tak buat
wa is the shy camera

ada monopod?
sila guna


sasanyer abang adik nih
hehehe


nih adalah port wa untuk ambil gambar pembaris perbarisan yang paling dekat wa boleh berdiri
pesal plak dapat permandangan belakang nih?
ala



pun sama...makin lama...

makin jauh plak wa kena 'tolak' ke belakang...
dah nampak muka orang lain..
haishhh...


percubaan mengambil gamba secara jengket kaki hulur tangan ke atas dan ketik
apa hasilnya?
tudung gB
hahahah

pakcik polis yang nampak tangan itu sangat garang
wa takut
wa terus pergi berdiri di belakang orang lain


celah manusia
nih je?

eh kuda...
eh...mata
eh...apa la gambar nih?


disebabkan wa dok berdiri belakang mereka-mereka yang tinggi
maka
wa hanya leh hambek gambar nih
sambil baca di bahu mereka 

dan baca


dan melihat anak orang lain

dan anak gadis orang lain


sebab kenderaan bomba ini tinggi..maka 
wa leh tengok dari jauh


mereka akan mulakan persembahan mereka
ehhh..sapa plak berdiri belah kiri tuuu

noted


berjumpa Iskandar.
comel budaknya
sangat bersemangat patrotik dengan baju kebangsaan bendera Malaysia
jom tunggu sambil lihat di ruang udara



yang nih...
bunyinya
pehhhhhhhhhhh!!!!!!


kali kedua
mereka lalu
wa zoom
dan lagi sekali
bunyi .........................
gugur uban barang selai dua...kot

abis dok berjemur di atas Dataran Merdeka
kami turun
ke bawah Dataran Merdeka
makan sarapan!!!
ayuh!!

dah makan?
jom balik


balik jom
wa ada kenduri kawen plak kat Sungai Panjang pasnih

nak tau sapa mereka yang wa ikut pi Dataran Merdeka?


sama-sama melihat orang ramai di sini?

itulah mereka...
DrSinga, CiKSuzILawA dan GadisBunga
nak tengok dari sudut kacamata mereka? sila klik kat blogroll belah kanan 


terima kasih atas ajakan Merdeka 2014 kali ini
tahun depan???
Insyallah...dipanjangkan umur dimurahkan rezeki
kita buat lagi!!!
heheheheh
next entry
LOMBOK!!! episod hari ke3
sebelum itu
SELAMAT HARI MALAYSIA (in advance)

17 comments:

Time Traveller said...

Gambar polis amik gambar dgn dgn polis trafik perempuan tu.. saya pun nak hahahaa.. :P upssss ..

Mana datang budak dua orang pakai uniform askar tu.. mmg saja dressing ke atau .. tapi mmg terbaik la hehehee.. semua org nk amik gambar dia :D

Baru tahu Drsinga berwajah macam mana :D

Selamat merdeka Kak :D

Time Traveller said...

eh eh eh ehh.. first la kita komen hahahahah :D Selamat Merdeka :D

Hafiz Yusof said...

wahhhh....syok yer....banyaaaaknyaa bandera..

Selamat Hari Malaysia kak..

Lombok please......hehehehe...

CiKPuaNLawA said...

arghhhh... terlepas...!!!..

saya update dalam hati je kak.. hehehe....!!!

Dr Singa said...

pesal update malam-malam hari time wa dah tidor nihhh.....

Dr Singa said...

wa tunggu-tunggu .. tak ada lak reporter nak ambik gambar wa muka tembok atas tembok ....

gadisBunga™ said...

Chop no 7!? Huwaaaa lambat!!!

mrs.smile said...

oh pegi tak ajak...ok bye :)
saya no. 8! eeh dah kenape semua orang chop nombor ni hihi

sayadankamerasaya said...

mau belajar HDR ? download Photomatix .. nanti wa ajar ..
di manakah pagi Selasa nanti ..? mau bertenggek di satu jembatan tak/kah...?

hek eleh.. macamlah tak ada wassap kan..? haiyooo....

Dinas Aldi said...

Seronot dapat berada di tempat kejadian, hehe :D

Anash said...

Time traveller,
kan..polis bergambo dgn polis..comel je..

hahah..tu la DrSinga..hehe
IYA ..anda org ppertaman komen!!!

parent derang kot yg gigih pakaikan baju askar kat anakanak..
btw, selamat perantin 'baru'!!!


Anash said...

Hapiz,
bendera memang diberi pada sesiapa je yg datang ke dataran masa tu..meriah kan?

yeayy!!! Selamat Hari Malaysia jua


Anash said...

CiKPuaNLawA,
apa nih updet dalam hati?
tak aci!!!

Anash said...

DrSinga,
updet memalam nih ..sejukk je hati..kiki

kita bukan muka ada value komersial..maka..tak de la terpampang dalam sokabar-pasrah

selasa pagi? jambatan mana plak nak terjah? sila wasap..

Anash said...

GB,
no 7? iye ke???
haiya..lambat 7 jam!!!
usaha lagi

Anash said...

mrs smile,
ada masanya musim chop no
ada masanya musim hujan
ada masanya musim rambutan

ok
akak merapu lagi

(akak segan ajak sebab akak bukan ketua rombongan ..huhu)

Anash said...

Kak Dinas,

goosebump rasanya di sini
sume nyanyi lagu negaraku
I love Malaysia!!!