Showing posts with label Chennai. Show all posts
Showing posts with label Chennai. Show all posts

Saturday, November 14, 2009

Makan, makanan dan pemakanan


makanan lagi.....
kena perbanyakan minum air mineral dan minum air teh ...

..opocot ko....gelap wehh... dah black-out le plak....tapi...still wat keje...hehehe
dedikasi, kan pekeja ini???..silap la sapa2 tak nak ambik pekeje nih jadi staff dia..wakakaa...
Masuk bakul guling sendiri laaaa....


makan lagi.....


dan lagi...


dan lagii......


terus pancit tayar kete....hahaahahahahahaha...tu la..makan tak henggat donia...


..kesempatan yang ada dirembat...sementara driver dok tukar tayar 'spare', apa lagi...kamera yang sentiasa di tangan...mula le ber'snap' sana sini...baring2 posing dalam beca nih..hahahah .. (depa panggil 'auto')


sekalung bunga tahniah sebab nak balik tanahair...


dan nak layan tido setibanya di rumah ...have a good rest ..sian, letih sangat tuh ...
Jejak kaki di aipot KLIA 6.15am pada 26 October 2009, dan 11.59tgh malam pada 26 October 2009 keluar lagi sekali dari Malaya...ke mana...??? tungguuu....

Entry kali nih banyak sangat sebab..dok kat chennai 2 minggu tuh..so, memacam citer nak share(walaupun dah habis 'tapis' .) , so layan...








Thursday, November 12, 2009

Me'paparazi' dan di'paparazi'kan

...air nih nampak cantek kalau diambil dari aras yang sama....mmmm


...laaa...ku di'paparazi'kan oleh seseorang...

"murid2...nih cikgu nak tunjukan proses pereputan kayu balak yang berlaku di sini..dan di sini dan di sini...penguraian bahan berkimia yang bertindakbalas secara biologi dan fizik melalui kaedah pengoksidaan dan pengelupasan mudah dilakukan jika pemangkin yang bersifat alkali dilarutkan di dalam tabung haji (??) .....", hahahahah..layan ....
Sambil memegang / makan buah pisang (lapar wehh.. )..sebenarnya nak tunjuk paras air sungai yang baru jika muka sauk (intake) dibina di sini untuk saluran air mentah ke loji rawatan air yang baru...


Again ...kesukaan ku mengambil gambar dari aras tanah, dok 'paparazi'kan kulit siput menjadi bahan utama dlm gambo, .....
....wa plak di'paparazi'kan oleh kawan sekutu.... haiyaaa....

..well, tak sume makhluk suka paparazikan makhluk yang lain...
alo bang ... wat pe tuh??? tumpang skodeng leh??
heheh





Wednesday, November 11, 2009

Dicelah-celah Kehidupan Ikan Marina Beach

mmmm...agak2 mana le asalnya ikan ini....????


Akak nih relex je menyiang ikan guna pisau (or nampak macam gergaji kecik..) sambil ditemani pelanggan yang order ikan tuh....




tu dia..besar2 ikan bawal itam...fresh from the sea...



rumah para nelayan yang tangkap ikan , mengadap laut 'Bengal Bay' ...
Sekian, cerita tentang ikan...


'Baywatch' di Marina Beach

Ku sebagai pelancong...tidak lupa mengambil gambar...sekumpulan anak2 muda remaja bermain kriket..aktiviti luaran yang sihat pada hujung minggu..elok la, sekurang2nya tak de le kuar tajuk dalam sokabar "Mat Rempit ditemui mati di Chennai"....
Cuma agak suspen bila lalu sini, takut2 terkena bola sesat depa dok baling ...kena kepala mau megong setahun..tuh nasib, kalau 'memory-card' otak stabil lagi...

...seorang rakyat India melayari internet..eh..melayani blues di tepi pantai....


...kalau dah dating, cuaca panas pun boleh jadi sejuk..tak caya, cuba berdating kat sini....heheh...

..macam 'mini gurun'...tak nampak laut pun...ada la 500m lebar pantai nih...gagahi la jua berjalan sampai jumpa laut Teluk Benggala..
Sebenarnya, Marina beach merupakan yang kedua panjang di dunia selepas pantai Florida kat Amrika ..iaitu tak silap, 900km panjang...huiiimaakkkaaaiii...
dan pada 2004 kawasan ini juga pernah dilanda tsunami, so, kawasan yang nampak pasir nih ditengelami air laut...so, mana mau larik?????..sendiri mau ingat eh...kot2 bekalan akhirat tak cukup...


Tuesday, November 10, 2009

Divaliku di sini

Laaa...dah raya ghupenyer...padan le bunyi mercun sana sini...ingatkan raya 'gong xi fat chai' je main mercun merah .....

...sambil melayan lagu raya "Dendang Perantau-TanSriP.Ramlee" dari CD raya dibawa khas semata2 nak memeriahkan lagi suasana raya dalam bilik hotel...disajikan plak kuih tat (separuh hancur..almaklum, dok dalam bagasi) ,cookies cholate(masih berkeadaan baik) and kuih raya divali (ehsan pihak hotel)


..dan dapat le maruku and kuih (rasa cam kuih telinga keling...heheh..kuih denderam actually ...) ehsan pihak opis

...again maruku pilihan opisku ini..sambil wat keje sambil layan telan 'titbits' nih, kira beli jiwa kami yang buat keje nih kot ...ntah leee...



Friday, November 6, 2009

6 jam balik ke Chennai

dahh...jom balik...balik.. esok nak raya divali...rendang tak masak lagi nih...

ada berani kaa naik perahu nih ....tanpa 'life-jacket'..tapi menurut sumber selepas 'gugel' dari internet, ini merupakan salah satu pendapatan para penduduk mendapatkan rezeki dari pelancong... tapi not pelancong like me..ok..

Jom le balik wehhh.....

"tu haa...nampak tak ..kete 4wheel-drive warna itam tuh..haa. ..yang park sebelah kete tu le kete I..."
"mana? tak nampak aaa...silau nih..."
"lee..tuh laa..dari sini leh nampak laa...waaaa...terre aa kete aku ..leh nampak dari sini..best..best..buat shooting felem, canteekkk nih"
(hehehe)
Gugel from internet "There are many films songs shotted at this destination. For example a song 'Dil Hai Chootasa....' from the film Roza was shot here."
so apa lagi.....pakat2 la ajak pengarah felem datang sini..berbaloi baloii...


babai Hogennakal...ntah bila ke sini lagi (tak mo dah ..12 jam perjalanan pegi balik...)




Thursday, November 5, 2009

Jangan nakal-nakal di Hogennakal

Sungai Cauveri yang bakal mengalirkan sumber air tidak terawat ke loji rawatan air dan terus disalurkan (selepas dirawat) untuk kegunaan penduduk sekitar daerah Dharmapuri dan Khishnagiri

Nih la yang dikatakan " Smoking Rock" atau "Little Niagara Falls"....

tangan seorang photographer yang amatur....



pandangan hadapan air terjun hogennakal...


sebahagian pandangan sungai sebelum 'diterjun'kan ke tebing batu....




Cantik, kan ciptaan Yang Maha Esa???? Subhanallahh....




Mari membaca di Hogenakkal

Nampak sume basuh baju secara manually sebab....


..papan tanda nih membawa maksud "Jika ingin membasuh baju di sini , sila tunjukkan 'License ID Card' di pintu masuk. Dilarang sama sekali membawa mesin basuh di sini. Denda Rs 50 jika sabitkan kesalahan. Denda Rs 100 jika degil jugakk... (heheheh...aammmaaa....)



yang nih membawa maksud.."kena la bayar, ala...murah je ..baru Rs5 (RM0.39) takkan tak mampu kottt, dah datang dari jauh tuh".....


"nih pada sapa2 yang lupa nak bawak digital kamera...kami sedia menerima tempahan gambar berdigital ....sila hubungi nama dan no yang tertera"...



dan akhir sekali...haa... papan tanda nih kantoi sket sebab tak sempat nak buat terjemahan..cikgu tadika tak abis ajar, lagipun nih dah peringkat 'advance' nyer ayat..so, memang tak pandai...huahuaa....alasan ntah ape..



Are we there yet??

halamak...lagi 46 km??? aduiii...

pekan kecil sepanjang 46km ke air terjun Hogennakal


Lalu plak kawasan hutan simpan savana...

Kata 'local people' kat sini, semalam gajah baru je lalu di sini.....sesaja ambik angin katanya...alahai...pasti rimau, ular, kala jengking bermukim di sini jua...
alooo.... tak mau laaa station sini kalau projek nih 'on'....karang ada yang jadi 'Jane of the Jungle' ....


Ke Hogenakkal ikut lebuhraya 'Elite'

Sehari sebelum raya deepavali, kami bertolak ke Hogenakkal, tempat di mana Sungai Cauvery mengalir deras...menyebabkan "Smoking Rock" terhasill...mmm apa yang smoking eh...??? tunggguuuuu...
Nih highway kat Chennai....ke Dharmapuri, lebihkurang 150km++, mengambilmasa 6 jam pergi sahaja....sebabnyer naik kete baru ..so, driver ikut buku nih, drive kete +/-80km/jam...argghh..


kalau dah kata highway...musti ada tol...tak silap ada 3 tol kena tempuh .....

Kami berhenti sebentar di tepi highway......penduduk sekitar relax je lintas highway nih...bukan setakat orang, lembu pun cool je lintas sana sini......

..dan nih adalah salah satu pekan di pinggir highway....kemeriahan terasa sebab esok raya...yaahooo...(apesal suke plak nih??)